الگوریتم انتخاب سهم

الگوریتم انتخاب سهام در بورس

چرخه سرمایه‌گذاری شامل چهار فاز تخصیص دارایی، تشکیل سبد سرمایه‌گذاری در هر دارایی، اجرای معاملات و بررسی عملکرد است. تخصیص دارایی در واقع چگونگی توزیع سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد؛ بدین صورت که چه بخشی از دارایی‌ها در درآمد ثابت، چه بخشی در سهام، چه بخشی در طلا و دیگر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری شود. در این بخش با توجه به میزان ریسک پذیری، تصمیمات کلان گرفته می‌شود. پس از مشخص شدن تخصیص دارایی، باید تعیین شود در هر کلاس سرمایه‌گذاری چه چیزهایی انتخاب شود. به‌عنوان مثال اگر تصمیم بر این است که ۸۰ درصد از سرمایه کل در دارایی سهام سرمایه‌گذاری شود، باید مشخص نمود که کدام سهم‌ها و در چه نقطه‌ای خریداری شوند. در ادامه، تصمیمات گرفته شده در سطح کلان، در سطوح پایین‌تر اجرا می‌شوند. اگر در مراحل قبل تصمیم به خرید سهام الف گرفته شده، چگونگی اجرای این تصمیم نیز حائز اهمیت است. اینکه تا چند درصد از حجم تعیین شده تا قیمت مدنظر، خرید انجام شود. در نهایت با بررسی عملکرد هر بخش چرخه کلی سرمایه‌گذاری، مشخص می‌شود که چقدر از اهداف از پیش‌تعیین‌شده محقق شده‌اند. پیش‌تر به نقش الگوریتم‌های معاملاتی در بخش سوم که اجرای سفارشات بود، به تفصیل پرداختیم. اما کاربرد الگوریتم‌ها در چرخه سرمایه‌گذاری به اجرای سفارشات محدود نمی‌شود. در این مقاله به بررسی الگوریتم‌ انتخاب سهام در بورس پرداخته‌ایم.

Businessman pointing his finger to a growth graph

الگوریتم انتخاب سهام

الگوریتم‌های سیگنال یا انتخاب سهام بر اساس استراتژی‌های از پیش‌تعیین‌شده، به سرمایه‌گذار، سهم مناسب را معرفی می‌کنند. در واقع ربات‌های انتخاب سهام برای استفاده در بخش دوم چرخه سرمایه‌گذاری طراحی می‌شوند.

هر الگوریتم انتخاب سهام بر اساس استراتژی مشخصی عمل می‌کند. این استراتژی می‌تواند بر اساس تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، ورود و خروج نقدینگی، یادگیری ماشین و … باشد. برخی  از الگوریتم ها در قسمت استراتژی از ترکیب این موارد استفاده می‌کنند. رایج‌ترین استراتژی در الگوریتم‌های سیگنال، تحلیل تکنیکال است.

یکی از عوامل مهم در تعیین استراتژی الگوریتم ، افق سرمایه‌گذاری است. قاعدتا اگر هدف نوسان‌گیری درون روزی باشد استفاده از تحلیل بنیادی گزینه مناسبی نیست!

الگوریتم انتخاب سهام مبنی بر تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های پیش‌‌بینی جهت حرکت قیمت، با استفاده از وضعیت گذشته بازار است. تحلیل تکنیکال شامل ابزارهای متنوعی جهت تحلیل روند قیمت سهام است. اندیکاتورها، سطوح حمایتی و مقاومتی، الگوها، موج‌شماری الیوت، هارمونیک و … از جمله معروف‌ترین ابزارهای تکنیکالیست‌ها هستند. الگوریتم‌های مبتنی بر تحلیل تکنیکال هم دقیقا بر مبنا همین موارد طراحی می‌شوند. از این الگوریتم‌ها معمولا برای معاملات، در بازه کوتاه‌مدت و میان‌مدت استفاده می‌شود. 

الگوریتم انتخاب سهام مبنی بر تحلیل بنیادی 

در تحلیل بنیادی، سرمایه‌گذار عوامل اصلی اثرگذار بر قیمت سهام شرکت را بررسی می‌‍کند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرد. به‌طور کلی سه دسته عوامل بر قیمت سهم تاثیر‌گذار هستند: 

  • عوامل محیطی
  • عوامل مرتبط با صنعت 
  • عوامل درونی

تحلیلگر با مطالعه سه مورد فوق، ارزش ذاتی سهم را محاسبه می‌کند و ارزندگی سهم را می‌سنجد. الگوریتم بر مبنا تحلیل بنیادی نیز با محاسبه و برآورد پارامترهایی مانند درآمد شرکت و میزان فروش و … و پیش‌بینی آینده ارزش ذاتی سهام را محاسبه می‌کند و زمانی که قیمت سهام با ارزش ذاتی سهم فاصله داشته باشد سیگنال صادر می‌کند.

الگوریتم انتخاب سهام مبنی بر جریان نقدینگی

حتما تا کنون با عبارت‌هایی مانند ورود پول حقیقی به سهم، سرانه  خرید حقیقی یا حقوقی و …  برخورد داشته‌اید. بسیاری از سرمایه‌گذاران علاوه بر تحلیل تکنیکال و بنیادی، حجم معاملات و جریان ورود و خروج پول از سهم را نیز بررسی می‌کنند.

ممکن است استراتژی یک معامله‌گر، برمبنا بررسی این عامل تعیین شود. بسیاری از الگوریتم‌های انتخاب سهام نیز با بررسی و رصد بازار و شناسایی جریان‌های پول، سهام مناسب را انتخاب می‌کنند. 

هات لیست تحلیلگر امید

شرکت تحلیلگر امید به مشتریان خود نتایج الگوریتم‌های انتخاب سهام را ارائه می دهد تا با کمک آن بتوانند ارزیابی بهتری از بازار داشته باشند. سفارشات با استفاده از پنل معاملاتی تحلیلگر امید به‌صورت خودکار اجرا می‌شوند. اما خدمات الگوریتمی تنها به اجرای سفارشات محدود نمی‌شود.

الگوریتم‌های انتخاب سهام تحلیلگر امید که خروجی آن به‌صورت هات لیست منتشر می‌شود، برای سه افق زمانی سرمایه‌گذاری سهام به شما پیشنهاد می‌دهند.

  • افق زمانی بلند‌مدت

 معمولا بدنه اصلی سبدهای سهامی را سهام‌هایی که در بلندمدت، پتانسیل سودآوری دارند، تشکیل می‌دهند. الگوریتم انتخاب سهام تحلیلگر امید بر مبنای تحلیل بنیادی، سهم‌هایی با ریسک کمتر و پتانسیل بنیادی به شما پیشنهاد می‌دهد. این الگوریتم همانطور که پیشتر اشاره شد، عوامل بنیادی اثرگذار بر سهام را بررسی می‌کند و زمانی که قیمت ذاتی برآورد شده از قیمت فعلی سهم کمتر باشد سیگنال خرید صادر می‌شود.

  • افق زمانی میان‌مدت

 اگر افق سرمایه‌گذاری شما میان‌مدت باشد، می‌توانید از سیگنال‌های میان‌مدت الگوریتم سیگنال تحلیلگر امید بهره ببرید. این الگوریتم  بر مبنا تحلیل تکنیکال طراحی شده و مانند یک تکنیکالیست ماهر، پارامترهای مختلف در تحلیل تکنیکال را بررسی کرده و با توجه به شرایط بازار به آن‌ها وزن‌دهی می‌کند و در نهایت سهم‌هایی که در میان‌مدت از نظر تکنیکال امکان رشد داشته باشند را به کاربران معرفی می‌کند.

  • افق زمانی کوتاه‌مدت

زمانی که قصد نوسان‌گیری در کوتاه‌مدت را دارید، مهم‌ترین عامل بررسی جریان نقدینگی است. اگر بتوانید ارزیابی صحیحی از جریان ورود پول هوشمند به سهام را داشته باشید، می‌توانید سهام رشدی در کوتاه‌‎مدت را شناسایی کنید. الگوریتم شناسایی جریان نقدینگی در تحلیلگر امید برای همین هدف طراحی شده است. این الگوریتم به کاربران سهام‌هایی که در کوتاه‌مدت مستعد هستند را معرفی می‌کند.

در نتیجه با هر افق سرمایه‌گذاری می‌توانید از الگوریتم‌های سیگنال تحلیلگر امید بهره‌مند شوید. می‌توانید به‌عنوان سرمایه‌گذار، بخشی از سبد سرمایه  خود را به دید بلند‌مدت و بخشی از سبد را جهت نوسان‌گیری، تخصیص دهید.

2 سال پیش

2 دیدگاه

  1. سلام، من در کارگزاری پیشرو حساب کاربری دارم. کجا می‌تونم هات لیست سهام رو ببینم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.