چند درصد از حجم معاملات، الگوریتمی است؟

از زمان ظهور اینترنت، الگوریتم‌های معاملاتی بر دنیای بازارهای مالی حاکم شده است، اما چند درصد از معاملات در دنیا به وسیله الگوریتم‌ها اجرا می‌شود؟ از سال ۲۰۱۸ حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد از حجم کلی معاملات در بازار سهام آمریکا، بازارهای مالی اروپا و بازارهای بزرگ سرمایه آسیا توسط الگوریتم اجرا می‌شود؛ با این حال، حجم معاملات الگوریتمی در اقتصادهای نوظهور مانند هند حدود ۴۰ درصد برآورد می‌شود.

حجم معاملات الگوریتمی در دنیا

در بازار سهام آمریکا، بازارهای مالی اروپا و بازارهای بزرگ سرمایه آسیا، معاملات الگوریتمی حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد از حجم کلی معاملات را تشکیل می‌دهند. معاملات الگوریتمی از ابتدای قرن در بازارهای سهام آمریکا در حال افزایش بوده است اما به نظر می‌رسد در ۵ تا ۱۰ سال گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد رشد داشته است.

در سال ۲۰۰۳، معاملات الگوریتمی تنها حدود ۱۵ درصد از حجم بازار را تشکیل می‌داد، اما تا سال ۲۰۱۰، بیش از ۷۰ درصد از معاملات بازار سهام آمریکا از طریق الگوریتم‌های معاملاتی انجام می‌شد.

در بازارهای فارکس نیز وضعیت به همین منوال است؛ جایی که الگوریتم‌ها حدود ۸۰ درصد از سفارشات در سال ۲۰۱۶ را معامله کرده‌اند و از ۲۵ درصد سفارش‌ها در سال ۲۰۰۶ بیشتر است.

در بریتانیا و اتحادیه اروپا، تنها حدود یک سوم از کل معاملات سهام در سال ۲۰۰۶ توسط الگوریتم‌های معاملاتی اجرا شده بود اما تا سال ۲۰۰۹، معاملات الگوریتمی ۶۰ تا ۷۳ درصد از کل حجم معاملات سهام را به خود اختصاص داده بودند.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۶، حدود ۴۰ درصد از کل سفارشات توسط معامله‌گران الگوریتمی در بازار بورس لندن وارد شد و انتظار می‌رفت که این تعداد تا سال ۲۰۰۷، ۶۰ درصد باشد.

به طور کلی بازارهای آمریکا و بازارهای اروپایی درصد بالاتری از معاملات الگوریتمی را نسبت به سایر بازارها دارند.

در آسیا، ژاپن بالاترین درصد معاملات الگوریتمی را دارد که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از کل معاملات در سال ۲۰۱۹ در بازار نقدی FX انجام شده در EBS2 را به خود اختصاص داده است (یکی از پرکاربردترین سیستم‌های بانکداری الکترونیک در بازار بین بانکی است). در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از سفارش‌های بورس توکیو توسط معامله‌گران الگوریتمی انجام می‌شود.

با این حال، سهم معاملات الگوریتمی در اقتصادهای نوظهور بسیار کم‌تر است. به عنوان مثال، در هند، حجم کلی معاملات الگوریتمی تقریبا ۴۰ درصد برآورد می‌شود.

روندهای فعلی معاملات الگوریتمی

در حال حاضر، معاملات الگوریتمی تحت سلطه معامله‌گران نهادی و سرمایه‌گذاران است (معامله‌گرانی که برای یک گروه یا موسسه معامله می‌کنند و سهام را از طرف آن‌ها خرید و فروش می‌کنند). این صندوق‌ها شامل صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETFs) هستند.

سرمایه‌گذاران نهادی از استراتژی‌های الگوریتمی متعددی برای اجرا و مدیریت سفارش‌های خود استفاده می‌کنند. این تکنیک‌ها آن‌ها را قادر می‌سازد تا هزینه‌های معاملات را کاهش دهند و سودآوری خود را بهبود بخشند.

معاملات الگوریتمی مخصوصاً برای سفارش‌های بالا مفید است، به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌های کارگزاری بزرگ عمدتاً از آن برای کاهش هزینه‌های معاملاتی استفاده می‌کنند. در حال حاضر معامله‌گران نهادی بر بازار معاملات الگوریتمی تسلط دارند و انتظار می‌رود که سهم اصلی را برای مدت طولانی در اختیار داشته باشند. این معامله‌گران نه تنها در اندازه‌های بزرگ معامله می‌کنند، بلکه معاملات با فرکانس بالا را نیز انجام می‌دهند؛ بنابراین، استفاده از معاملات الگوریتمی برای تقسیم کل حجم به بخش‌های کوچک و ادامه کار در بازه‌های زمانی مشخص یا طبق استراتژی‌های اختصاصی، طبیعی است.

 به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر نهادی مجبور به ثبت سفارش برای ۱،۰۰،۰۰۰ سهم باشد، که می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد، می‌تواند یک دستورالعمل الگوریتمی برای اجرای ۱،۰۰۰ سهم در هر ۱۵ ثانیه تنظیم کند. به این ترتیب، او به تدریج سفارش‌ها را در بازار وارد می‌کند بدون اینکه  بر قیمت‌های بازار تاثیر بگذارد.

انتظارات و پیش بینی های رشد حجم معاملات الگوریتمی

براساس گزارش موسسه آماری Mordor Intelligence، انتظار می‌رود آمریکای شمالی بیشترین رشد بازار مورد مطالعه را در اختیار داشته باشد. با توجه به اینکه بازارهای مالی ایالات متحده بزرگترین و نقدشونده‌ترین بازارهای جهانی هستند و معاملات الگوریتمی حدود ۶۰ تا ۷۳ درصد از کل معاملات سهام ایالات متحده را به خود اختصاص می‌دهند، این پیش‌بینی به هیچ وجه تعجب آور نیست.

برخی از عوامل اصلی موثر در رشد بازار در طول دوره پیش‌بینی، افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری‌های معاملاتی (از جمله بلاک چین)، افزایش حضور فروشندگان معاملات الگوریتمی و افزایش حمایت دولت از معاملات جهانی است.

با تکنولوژی‌های مدرن که به سرعت الگوهای سرمایه‌گذاری سنتی را تغییر می‌دهند، خودکار کردن تمام فرایندهای معاملاتی مرتبط در اصل راهی برای ایجاد یک اکوسیستم امن و کارآمد برای هر سرمایه‌گذار است.

در واقع انتظار می‌رود بازار جهانی معاملات الگوریتمی از ۱۱.۱ میلیارد در سال ۲۰۱۹ به ۱۸.۸ میلیارد در سال ۲۰۲۴ رشد کند. این رشد احتمالا ناشی از افزایش تقاضا برای اجرای سریع، قابل اعتماد و موثر سفارش است.

برخی از عواملی که باعث رشد بازار معاملات الگوریتمی می‌شوند، عبارت هستند از کاهش هزینه‌های معاملاتی، افزایش مقررات دولتی و افزایش تقاضا برای نظارت بر بازار. در زیر نموداری را مشاهده می‌کنید که رشد مورد انتظار مناطق بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد:

با این حال، از آنجایی که استراتژی‌های معاملات الگوریتمی، از جمله استراتژی‌های معاملاتی با فرکانس بالا (HFT)، گسترش بیشتری یافته‌اند، پتانسیل این استراتژی‌ها برای تأثیر نامطلوب بر بازار و ثبات شرکت نیز افزایش یافته است. بنابراین، مدیریت جدی ریسک‌ها، هم در سطح معامله‌گران فردی و هم در سطح مقررات بورس مهم است. 

بازیگران کلیدی در معاملات الگوریتمی

قبل از نتیجه گیری این گزارش، بیایید نگاهی به برخی از بازیگران اصلی بیندازیم که راه‌حل‌های جدیدی را توسعه می‌دهند و استراتژی‌های بازاریابی موثری را در معاملات الگوریتمی ایجاد می‌کنند.

بازیگران بزرگ عبارتند از: 

  • Virtu Financial
  •  Algo Trader AG
  •  MetaQuotes Software Corp.
  •  IG Group
  •  Refinitiv Ltd

 بسیاری از این بازیگران کلیدی به تغییر موقعیت خود برای تسلط بر اکوسیستم خود از طریق تصاحب استراتژیک ادامه می‌دهند. به عنوان مثال، در ژوئن ۲۰۲۱، گروه IG در معامله‌ای به ارزش ۱ میلیارد دلار، یک پلتفرم کارگزاری و آموزش سرمایه‌گذار را خریداری کرد.

به طور مشابه، در نوامبر ۲۰۲۱، Refinitiv و Pio-Tech از همکاری برای ارائه راه‌حل‌های مدرن و پیچیده به مشتریان بانکی هر دو شرکت در منطقه خاورمیانه و آفریقا خبر دادند که ارزش‌های تجاری متمایزی را ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

به طور خلاصه، بازار معاملات الگوریتمی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و احتمالاً تا سال ۲۰۲۴ به ۱۸.۸ میلیارد دلار خواهد رسید و انتظار می‌رود بازار معاملات الگوریتمی با CAGR ۱۱.۲۳ درصد رشد کند. بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ منطقه آسیا و اقیانوسیه سریع‌ترین بازار در حال رشد را دارد، اما آمریکای شمالی همچنان بزرگترین بازار است.

1 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.