بازار خرسی و معاملات الگوریتمی

کسب سود در بازار خرسی با ۵ استراتژی معاملات الگوریتمی

احتمالا در مقالات یا اخبارهای بازار سرمایه چیزهایی در خصوص بازار خرسی شنیده‌اید؛ با توجه به تمام صحبت‌هایی که در مقالات قبلی در خصوص ورود به بازار خرسی مطرح شد، به نظر می‌رسد که این مقاله موقعیت مناسبی برای توضیح بازارهای خرسی و استراتژی‌های معاملات الگوریتمی است که می‌توانند در این بازار سودمند باشند.

بازار خرسی و گاوی چیست؟

طبق تعریف، بازار خرسی زمانی رخ می‌دهد که یک دارایی مالی ۲۰% از سقف خود سقوط کرده باشد. از سوی دیگر، بازار گاوی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت سهام به طور کلی در حال افزایش است و انتظار می‌رود که به افزایش خود ادامه دهد. اگر اخبار مربوط به بازارهای اقتصادی را دنبال می‌کنید، ممکن است شنیده باشید که ما در حال ورود به بازار خرسی هستیم، زیرا بسیاری از شاخص‌های ایالات متحده و اروپا در مقایسه با رکوردهای ژانویه سال جاری ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته‌اند. با توجه به روند نزولی بازار، چه کاری می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که سبد سهام شما سبز باقی می‌ماند؟

غلبه بر احساسات در بازارهای خرسی به کمک معاملات الگوریتمی

اگر قبلاً این کار را انجام نداده‌اید، معاملات الگوریتمی ممکن است استراتژی مورد نیاز برای مقابله با بازار فعلی باشد. چرا؟ در طول یک بازار خرسی، بسیاری از افراد ممکن است از معامله وحشت داشته باشند و به معاملات بد روی بیاورند یا از ترس به طور مداوم حساب‌های سرمایه‌گذاری خود را چک کنند. با استفاده از یک الگوریتم می‌توانید مطمئن باشید که تصمیمات معاملاتی شما تحت تأثیر روحیه یا وضعیت ذهنی شما پس از خواندن برخی از تیترهای خبری هیجان‌انگیز یا دیدن قرمز در تمام نمودارهای کندل قرار نمی‌گیرد. در عوض، معاملات پایدار می‌توانند براساس مفاهیم آماری و استراتژی‌های تثبیت شده مورد استفاده توسط موسسات مالی بزرگ مانند صندوق‌های پوشش ریسک اجرا شوند.

۵ استراتژی معاملات الگوریتمی 

در ادامه ما پنج استراتژی کلیدی را پوشش خواهیم داد که می‌توانید آن‌ها را خودکار کنید و در بازار خرسی  به کار ببرید. این استراتژی‌ها عبارت هستند از:

معاملات نوسانی

حتی در بازارهای خرسی نیز ممکن است روندهای صعودی کوچکی وجود داشته باشد؛ الگوریتم معاملات نوسانی می‌تواند به شما کمک کند تا از این موارد استفاده کنید. این استراتژی شامل انجام معاملات کوتاه‌مدت است که می‌تواند از چند روز تا چند ماه طول بکشد تا از یک حرکت قیمت پیش‌بینی شده سود ببرید.

معاملات نوسانی اغلب شامل استفاده از تجزیه و تحلیل تکنیکال است اما بسیاری از معامله‌گران نوسانی نیز اصول شرکت‌ها را برای هدایت تصمیمات خود مطالعه می‌کنند. منطق پشت معاملات نوسانی معمولا به استفاده از یک نسبت ریسک ثابت یا جستجوی شاخص‌های تکنیکی در یک حرکت قیمت سهام خلاصه می‌شود که همه آن‌ها می‌تواند به طور بالقوه توسط یک الگوریتم معاملاتی کنترل شود.

بازگشت به میانگین در معاملات الگوریتمی

استراتژی بازگشت به میانگین

این استراتژی متکی بر این فرض است که یک سهام معمولا به یک قیمت متوسط (محاسبه شده در یک بازه زمانی طولانی)همگرا می‌شود. اگر قیمت سهام بالاتر از این میانگین محاسبه شده باشد، شما می‌فروشید و اگر قیمت سهام پایین‌تر از این میانگین محاسبه شده باشد می‌خرید. استفاده از این استراتژی با یک الگوریتم معاملاتی ممکن است به تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه فرصت‌های خریدی را می توان “خرید در کف” در نظر گرفت، کمک کند. ( استراتژی بعدی که بررسی خواهیم کرد)

خرید در کف

اگر از طریق سایر بازارهای خرسی  معامله و سرمایه‌گذاری کرده‌اید، احتمالا قبلاً این اصطلاح را شنیده‌اید. این استراتژی در مورد خرید در زمانی است که قیمت سهام سقوط کرده است تا معامله خوبی را به دست آورد با این انتظار که در بلند‌مدت، سهام روند صعودی خواهد داشت. از آنجا که بسیاری از شاخص‌ها و قیمت سهام با روند صعودی طولانی‌مدت در طول یک بازار خرسی سقوط می‌کنند، ممکن است راه‌اندازی الگوریتمی برای تشخیص افت، خرید و نگهداری تا زمان بازگشت بازار گاوی ارزشمند باشد.

نمونه‌ای از این استراتژی را می‌توان پس از سقوط بازار سهام در سال ۲۰۲۰ در طول همه گیری COVID-19 مشاهده کرد. رشد بی ثباتی به دلیل تاثیرات اقتصادی پاندمی باعث شد که ارزش سهام بسیاری از شرکت‌های فناوری در طول این سقوط به طور قابل توجهی کاهش پیدا کنند، اما ارزش همین سهام یک سال بعد به بالاترین سطح بازگشتند. با این حال، هر کاهشی یک فرصت خرید نیست؛ زیرا برخی سهام ممکن است به دلایل بسیار خوبی مانند وام مسکن و شرکت‌های مالی پس از بحران مالی ۲۰۰۷ سقوط کنند.

کم کردن قیمت میانگین

این یک استراتژی عالی جهت استفاده برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و همراه با خرید در کف است. کم کردن قیمت میانگین شامل توزیع خریدهای شما برای کاهش ریسک است. از آنجایی که یک سهام یا شاخص در یک بازار خرسی روند نزولی دارد، می توانید:

  1. سعی کنید حدس بزنید که حداقل قیمت مطلق چه زمانی خواهد آمد.
  2. به سادگی تصمیم بگیرید که افزایش سرمایه نقدی خود را در طول زمان در بازار سرمایه‌گذاری کنید.

همانطور که هر کسی که سعی کرده است بازار را کاملاً پیش‌بینی کند، آموخته است، گزینه اول واقعاً امکان پذیر نیست. با انتخاب گزینه دوم و خرید مداوم، میانگین هزینه خود را کاهش می‌دهید. با یک الگوریتم معاملاتی که برای انجام این کار تنظیم شده است، می‌توانید زمان سرمایه‌گذاری منظم، خرید و مدت زمان اجرای استراتژی را کنترل کنید.

شورت کردن

تا به حال در خصوص The Big Short چیزی شنیده‌اید؟ شورت کردن عمل قرض گرفتن سهام از یک کارگزار برای فروش با انتظار کاهش قیمت است. سپس می‌توانید بعداً سهام را با قیمت کمتری بازخرید کنید و از تفاوت آن سود کسب کنید. از آنجایی که بسیاری از سهم‌ها در بازار خرسی روند نزولی دارند، الگوریتم برای شورت کردن سهام می‌تواند راهی مطمئن برای کسب سود باشد. با این حال، مراقب باشید که در صورت افزایش قیمت سهام، ریسک زیان‌دهی را بپذیرید.

سخن پایانی

در حالی که بازارهای خرسی قطعا فاقد هیجان و سهولت بازارهای گاوی هستند،کسب سود در بازارهای خرسی امری دشوار و نیازمند مطالعه و تمرکز زیادی می‌باشد که البته این امر در بازارهای دوطرفه مثل فارکس نمود کمتری پیدا خواهد کرد.

1 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.