کاربرد معاملات الگوریتمی در بازار گاوی

کاربرد معاملات الگوریتمی در بازار گاوی

الگوریتم‌ها می‌توانند معاملات را در شرایط متفاوت بازار بهبود ببخشند و برای معامله‌گران در همه سطوح مفید باشند. برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند در بازار خرسی (Bear Market) سرمایه‌گذاری کنند در حالی که برخی دیگر فعالیت در بازار گاوی (Bull Market) را ترجیح می‌دهند. معامله‌گران با کمک معاملات الگوریتمی می‌توانند از هر دو موقعیت استفاده کنند؛ چرا که در بازار خرسی، الگوریتم‌ها عاری از ترس هستند و در بازار گاوی، الگوریتم‌ها احساس طمع نمی‌کنند.

در این مقاله علاوه بر بررسی ویژگی‌های بازار گاوی، به این سوال پاسخ داده‌ایم که الگوریتم‌ها چگونه می‌توانند در بازار گاوی به معامله‌گران کمک کنند؟

بازار گاوی چیست؟

در بازارهای مالی از اصطلاحات مختلفی برای توصیف شرایط بازار استفاده می‌شود یکی از این اصطلاحات بازار گاوی است. از این واژه در بازارهای مختلف مانند بازار بورس، ارزهای دیجیتال، اوراق قرضه و فارکس زمانی استفاده می‌شود که بازار در حال رشد و روند قیمت صعودی باشد. در واقع در این بازار قیمت‌ها در حال افزایش هستند یا انتظار می‌رود که افزایش یابند؛ بنابراین در این شرایط سرمایه‌گذاران برای کسب سود بیشتر در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

از آنجایی که قیمت‌ها در طول معاملات به صورت مداوم دارای نوسان هستند و افزایش یا کاهش می‌یابد، اصطلاح “بازار گاوی” معمولاً برای مدت زمان های طولانی که در آن بخش بزرگی از قیمت‌ها در حال افزایش است، استفاده می‌شود. بازارهای گاوی تمایل دارند ماه‌ها یا حتی سال‌ها باقی بمانند.

لازم به ذکر است که روند بلند مدت بازار است که وضعیت بازار را مشخص می‌کند، پس سرمایه‌گذاران می‌بایست نگاه بلندمدت داشته باشند؛ زیرا کاهش یا افزایش روند قیمتی در کوتاه‌مدت ( یک روز یا یک هفته) نشان‌دهنده بازار خرسی یا گاوی نیست.

ویژگی های بازار گاوی 

  • در بازار گاوی تقاضا بالا و عرضه کم است. این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران برای کسب سود بیشتر شروع به خرید سهام می‌کنند در حالی که فروشندگان قصد فروش ندارند؛ در این شرایط صف‌های خرید سنگین ایجاد می‌شود.
  • در بازار گاوی روند بازار و جو روانی افراد مثبت است؛ بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران جهت کسب سود بیشتر تمایل به فعالیت در بازار دارند. این در حالی است که در بازار خرسی، جو منفی بر بازار مسلط است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران تمایلی برای خرید سهام ندارند.

الگوریتم ها چگونه می توانند در بازار گاوی به معامله گران کمک کنند؟

الگوریتم‌ها می‌توانند در تعیین زمان شروع و پایان روند صعودی به یاری معامله‌گران بیایند و زمان مناسب جهت ورود و خروج  را شناسایی کنند. همچنین برای اجرای سریع‌تر و دقیق‌تر استراتژی معامله در این زمان‌ها به معامله‌گر کمک کنند. 

بازارگردان‌ها می‌توانند از الگوریتم‌های مخصوص بازارگردانی برای کنترل روند سهم و حمایت از سهم در کنار افزایش نقدشوندگی (جلوگیری از شکل‌گیری صف‌های سنگین در روزهای متمادی و کاهش ارزش معاملات) استفاده کنند.

همچنین سهامداران بزرگ در صورت تصمیم بر نقد کردن بخشی از سهام خود می‌توانند بدون نگرانی از تاثیر بر روند معاملات سهم (Market Impact) و کاهش سرعت صعود سهم و ایجاد حباب های قیمتی یا ایجاد فشار فروش با استفاده از الگوریتم‌های اجرای سفارش مانند تریدر زمانی یا دارکوب زمانی معاملات خود را اجرا کنند. 

سخن پایانی

هنگامی که بازار به صورت مداوم در حال نوسان است، مشخص کردن زمان مناسب برای خرید و فروش دارایی  برای معامله‌گران دشوار خواهد بود؛ اینجا زمانی است که الگوریتم‌ها و معاملات الگوریتمی وارد بازی می‌شوند و می‌توانند در شناسایی و اجرای معاملات مفیدتر و سریع‌تر از معاملات دستی عمل کنند.

با توجه به مزایای زیادی که معاملات الگوریتمی دارند، معامله‌گران می‌توانند از الگوریتم‌های مختلف در بازارهای صعودی بهره‌مند شوند.الگوریتم‌ها به سرمایه گذاران کمک میکنند که پس از تجزیه و تحلیل فرصت های سرمایه گذاری تصمیمات خود را به بهینه ترین حالت اجرا نمایند.

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.