کندل_ها_و_الگوهای_کندلی_در_بازار_مالی

کندل ها و الگوهای کندلی در بازار مالی

همانطور که در مقاله قبل گفته شد یکی از ابزارهای بسیار مهم در تحلیل تکنیکال، کندل‌ها هستند؛ زمانی که این کندل‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، الگوهایی می‌سازند که به معامله‌‎گران جهت تحلیل وضعیت بازار و پیش‌بینی روند قیمت کمک می‌کنند. در این مقاله به معرفی الگوهای کندلی پرداخته‌ایم که با ارائه دیتاهای با اهمیت از وضعیت روانی بازار، جهت حرکت قیمت و میزان فشار معامله‌گران بازار، تحلیل بازار را بسیار راحت‌ می‌کنند.

کندل چیست؟

شمع یک نمودار قیمتی است که نشان‌دهنده روند قیمت یک سهام در یک دوره زمانی است. معامله‌گران جهت تحلیل بازار از کندل‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند براساس آن‌ها معاملات خود را اجرا کنند. کندل‌های سبز و سفید نشان‌دهنده یک بازار صعودی و گاوی هستند و برعکس کندل‌های قرمز و سیاه یک بازار نزولی و خرسی را نشان می‌دهند. هر کدام از کندل‌ها براساس اندازه بدنه اصلی و سایه‌های خود، دارای معانی مختلفی هستند که ما در مقاله آموزش پرایس اکشن به صورت مفصل توضیح داده‌ایم. 

الگوهای کندل 

همانطور که گفته شد کندل‌های سبز و قرمز به ترتیب بازار صعودی و بازار نزولی را نشان می‌‎دهند؛ تعدادی از کندل‌ها در انتهای یک روند نزولی قرار دارند و تعدادی دیگر در انتهای یک روند صعودی هستند. بنابراین کندل‌ها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا نقاط حمایت و مقاومت را تعیین کنند و روند بازار را با استفاده از آن پیش‌بینی کنند. برای یافتن الگوها می‌بایست به اندازه بدنه و رنگ کندل‌ها توجه کنید که می‌توانند شرایط زیر را نشان دهند:

  • بدنه قرمز شمع، وضعیت فروشندگان و غلبه آن ها بر بازار را نشان می‌دهند.
  •  بدنه سبز شمع، وضعیت خریداران و غلبه آن‌ها بر بازار را نشان می‌دهند.
  •  یک شمع با بدنه بلند و سبز، نشان‌دهنده قدرت زیاد خریداران است.
  • یک شمع با بدنه بلند و قرمز، نشان‌دهنده قدرت زیاد فروشندگان است.

الگوهای رفتاری کندل 

الگوهای رفتاری کندل‌ها عبارت هستند از:

الگوهای برگشتی 

این الگوها همانطور که از نامشان مشخص است، نشان از زمانی دارند که روند فعلی (صعودی یا نزولی) به پایان رسیده و بازار می‌خواهد در جهت مخالف حرکت کند. این الگوها نوید تغییرات بزرگ در روند بازار را می‌دهند.

الگوهای ادامه دهنده 

این الگو، ادامه حرکت قیمت در جهت روند فعلی را نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر حاکی از ادامه روند گذشته است. در این نوع از الگو، نمودار قیمتی در گذشته، حرکت‌هایی را در خود ایجاد کرده که احتمال دارد در روند بعدی آن، مجددا تکرار شود.

انواع الگوهای کندلی

انواع الگوها براساس تعداد کندل شامل موارد زیر هستند:

  • الگوهای تک کندلی
  • الگوهای دو کندلی
  • الگوهای سه کندلی

الگوهای تک کندلی

الگوی مرد دارآویز (Hanging man)

یکی از الگوهای تک شمعی؛ الگوی مرد دارآویز است که جزو الگوهای برگشتی است. این الگو از نظر ساختار سایه بالایی ندارد یا  بسیار کم است اما دارای سایه بلند پایینی است که حدودا دو تا سه برابر بدنه اصلی شمع است. همچنین رنگ قرمز یا سبز کندل در این الگو معنایی ندارد. الگو مرددارآویز به صورت مداوم در انتهای یک روند صعودی و در سقف قرار دارد.

این الگو یک روند نزولی و کاهش قیمت را نشان می‌دهد، اما نیاز به تایید بیشتر دارد. سایه بلند در پایین این الگو حاکی از تلاش خریداران در برابر فروشندگان با هدف بالا نگه داشتن قیمت‌ها است.

الگوی مرد دارآویز

الگوی چکش (Hammer) 

الگوی چکش، نوعی الگوی برگشتی صعودی است که تغییر روند قیمت بازار را نشان می‌دهد. از نظر ساختار این الگو سایه بالایی ندارد یا کم است اما سایه پایینی این کندل می‌بایست حداقل دو برابر بدنه اصلی باشد. این الگو در کف قیمت‌ها ایجاد می‌شود و از یک روند صعودی خبر می‌دهد؛ این موضوع تنها تفاوت این الگو با الگوی مرد دارآویز است.

در الگوی چکش مانند الگوی مرد دارآویز، رنگ کندل اهمیت ندارد اما سایه بلند پایینی آن تلاش فروشندگان در برابر خریداران با هدف پایین نگه داشتن قیمت را نشان می‌دهد.

الگوی چکش

الگوی ماروبوزو (Marubozu)

در الگوی ماروبوزو رنگ قرمز یا سبز شمع دارای اهمیت است و هر کدام معنای متفاوتی دارند؛ کندل سبز نشان از این دارد که خریداران بازار را در دست گرفتند اما کندل قرمز نشان از این دارد که فروشندگان بازار را در دست دارند.

از نظر ساختار این الگو سایه بالایی یا پایینی ندارد و تنها دارای بدنه بلند است. هرچقدر بدنه اصلی بلندتر باشد، با قطعیت بیشتری قادر هستیم تا در خصوص نزولی یا صعودی بودن روند بازار تصمیم بگیریم.

الگوی ماروبوزو

الگوی دوجی (Doji) 

اگر قیمت باز شدن و قیمت بسته شدن بسیار نزدیک به یکدیگر باشند، بدنه اصلی شمع باریک می‌شود که به آن الگوی دوجی گفته می‌‎شود.  این کندل  کاهش قدرت فروشندگان و خریداران و شک و تردید در بازار را نشان می‌دهد. اندازه سایه‌های بالایی و پایینی در در این شمع متغیر است و بستگی به نوع کندل دوجی دارد. از نظر ساختار در الگوی دوجی بدنه اصلی بسیار باریک است و دارای سایه‌های بلند در بالا و پایین بدنه  است. 

  • اگر این شمع سایه بالایی نداشته باشد و تنها دارای سایه پایینی بلند باشد نشان از شروع یک روند صعودی در بازار است که به آن الگوی دوجی سنجاقکی می‌گویند. این الگو زمانی شکل می‌گیرد که بالاترین قیمت یک سهم و قیمت باز و بسته شدن آن با یکدیگر برابر باشند یا فاصله کمی داشته باشند.
  • اگر این کندل سایه پایینی نداشته باشد و تنها دارای سایه بالایی بلند باشد نشان از روند نزولی بازار دارد که به آن الگوی دوجی سنگ قبری می‌گویند. این الگو زمانی ایجاد می‌شود که پایین‌ترین قیمت یک سهم و قیمت باز و بسته شدن آن تقریبا با یکدیگر برابر باشند.
الگوی دوجی
1 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.