سامانه الگوریتمی امیدمکس برای بازارگردان ها

معرفی سامانه الگوریتمی امیدمکس برای بازارگردان ها

سامانه الگوریتمی امیدمکس دسترسی به معاملات الگوریتمی را برای افراد حقوقی فراهم کرده است؛ بازارگردان‌ها٬ سبدگردان‌ها و پروتریدرها می‌توانند از این سامانه برای معاملات خود استفاده کنند. هدف امیدمکس کاهش محدودیت‌های افراد جهت اجرای هم‌زمان تصمیمات و امکان اجرای معاملات برای چند هزار مشتری در کارگزاری‌های متفاوت است. در این مقاله به معرفی سامانه الگوریتمی امیدمکس برای بازارگردان ها خواهیم پرداخت.

بازارگردان ها چه کسانی هستند؟

جهت در جریان بودن معاملات سهام در بورس، به صورت مداوم به خریداران و فروشندگان نیاز است. بازارگردان‌ها، معامله‌گرانی هستند که با حجم بالا معاملات را اجرا می‌کنند و در واقع بازار را جهت اجرای معاملات می‌سازند و دائما برای معامله حاضر هستند. بازارگردان‌ها با افزایش نقدشوندگی در بورس، باعث سودآوری بازار می‌شوند. به عبارت دیگر، بازارگردان، به نهاد مالی می‌گویند که با تعهد به افزایش نقدشوندگی، عرضه و تقاضا متوازن اوراق بهادار و تحدید دامنه نوسان قیمت، معاملات سهام را اجرا می‌کنند.

تعهدات بازارگردان 

صندوق‌های بازارگردانی در کشور ما می‌بایست موارد زیر را درنظر بگیرند:

حداکثر دامنه مظنه

 بالاترین فاصله سفارش‌های فعال بازارگردان از همدیگر که به درصد مشخص می‌شود ( فاصله سفارش خرید از فروش)

حداقل حجم انباشته

کمترین تعداد سهم‌هایی که بازارگردان می‌بایست در طرف خرید و فروش در سامانه معاملاتی، سفارش فعال داشته باشد.

حداقل حجم معاملات روزانه ( حجم تعهدات) 

کمترین تعداد سهم‌هایی است كه اگر بازارگردان به آن میزان، در يک روز معاملاتی، معامله کند، می‌تواند از اجرای تعهدات، معاف شود.

معرفی سامانه الگوریتمی امیدمکس برای بازارگردان ها 

سامانه الگوریتمی امیدمکس، امکانات متنوعی را در اختیار بازارگردان‌ها قرار می‌دهد که ساده‌ترین آن، اجرای تعهدات بازارگردان است. همچنین، اغلب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند تا سهمی را خریداری کنند که نقد‌شونده و پر‌معامله است؛ با کمک این سامانه می‌توان در حین اجرای تعهدات، الگوریتم نقدشوندگی را اجرا کرد که موجب افزایش نقدشوندگی سهم می‌شود و اقبال بازار و سهامداران خرد را به سهم بیشتر می‌کند.

خدمات امیدمکس که به صورت مشترک برای  بازارگردان‌ها٬ سبدگردان‌ها و پرو تریدر فراهم شده است شامل:

  • یکپارچگی با زیرساخت‌های معاملاتی بزرگ بازار (oms)
  • عمق بازار
  • دسترسی چند کاربره
  • امکان تعریف کاربر ناظر
  • امکان اجرای هم‌زمان و نامحدود چند الگوریتم روی یک کد معاملاتی یا نماد
  • امکان نظارت و مدیریت الگوریتم‌های فعال
  • امکان ثبت الگوریتم در ساعات و روزهای تعطیل بازار

امکانات امیدمکس که به صورت اختصاصی در دسترس بازارگردان‌ها قرار گرفته است عبارت است از:

  • الگوریتم تعهدات به منظور اجرای تعهد در چند مد معاملاتی
  • الگوریتم نقدشوندگی هوشمند به منظور افزایش حجم معاملات سهم
  • مجهز به چند الگوریتم به منظور ایجاد سطح حمایتی با صرف منابع بهینه

معرفی الگوریتم های سامانه الگوریتمی امیدمکس برای بازارگردان ها 

الگوریتم‌های سامانه امیدمکس برای بازارگردان ها عبارت هستند از:

الگوریتم تعهدات 

این الگوریتم مخصوص اجرای تعهدات بازارگردان است. با توجه به نوع سفارشات، الگوریتم یک سفارش خرید یا یک سفارش فروش یا دو سفارش خرید و فروش (با توجه به ورودی نوع سفارش) با حجم مشخص شده روی تابلو دارد که از هم به اندازه‌ی دامنه‌ی مظنه ورودی کاربر فاصله دارند. به شکلی که سفارشات در فاصله تقریبا مساوی از سرخط سمت خود باشند.

در نهایت الگوریتم به اندازه‌ی “تعهد معامله” معامله می‌کند و بعد از آن در آن روز کاری نمی‌کند. بازارگردان تنها کافی است یک بار این الگوریتم را با توجه به مشخصات تعهدات نماد خود ثبت کند و پس از آن الگوریتم در هر جلسه معاملاتی سفارش‌گذاری خود را بدون دخالت کاربر انجام می‎دهد.

 درصورتی که تیک مربوط به صف فعال باشد، الگوریتم در هنگام صف کل تعهد خود را معامله می‌کند.

در صورتی که تیک مربوط به سفارش مشروط فعال باشد، الگوریتم فقط در قیمت بالاتر(پایین تر) نسبت به پایانی روز گذشته، سفارش فروش(خرید) ارسال می کند.

بازارگردانی آرتمیس

بازارگردان آرتمیس با هدف افزایش نقدشوندگی سهم ۳ سفارش در سمت خرید و فروش می‌گذارد و در نوسانات سهم، خریدار یا فروشنده است.

حداکثر حجم خالص خرید و فروش از کاربر گرفته می‌شود. اگر حداکثر خالص خرید و فروش با هم برابر نباشند، الگوریتم در جهتی که خالص بیشتری دارد، معاملات بیشتری می‌کند.

الگوریتم تلاش می‌کند با توجه به کارمزدهای تعیین شده در ورودی ها، میانگین معاملات خرید و فروش را طوری نگه‌دارد که نهایتا سربه‌سر خارج شده باشد ولی حجم معاملات را زیاد کرده باشد و اسپرد سهم را کم کرده باشد و درصد بالایی از معاملات با الگوریتم انجام شده باشد. هرچه حداکثر خالص خرید و فروش بیشتری وارد شود، سهم نوسانات کمتری خواهد کرد و درصد بیشتری از معاملات با بازارگردان انجام خواهد شد.

موارد استفاده:

برای بازارگردانی سهم با بودجه‌ی مشخص می‌توان از این الگوریتم استفاده کرد.

همچنین با هدف رساندن قیمت یک سهم به قیمت مشخص و با بودجه ی مشخص، می‌توان از این الگوریتم استفاده کرد. برای مثال اگر بازارگردان بخواهد علاوه بر بازارگردانی، قیمت سهم را در محدوده‌ی صفر تابلو حمایت کند می‌تواند بودجه‌ی مورد نظر را به حداکثر خالص خرید اضافه کند.

گارد

این الگوریتم مخصوص بازارگردان با هدف حمایت از سهم در سمت خرید و یا پرکردن تابلوی متناسب با سفارش‌های تابلو است. در مثال حال حاضر الگوریتم سفارش هایی متناسب با حجم سفارش‌های تابلو و با ضرایب مشخص شده در ورودی، در هریک از ردیف‌های تابلو ارسال می‌کند. 

موارد استفاده:

برای حمایت از یک سهم با بودجه‌ی کم، می‌توان از الگوریتم گارد با ضرایب بزرگ در ردیف‌های آخر استفاده کرد. در این صورت با هر تغییر تابلو، قیمت سفارش‌های الگوریتم، در صورت نیاز، جابجا می‌شود و با آنها کم معامله می‌شود. تفاوت این الگوریتم با رقابت این است که گارد کنار سفارش‌های دیگر سفارش می‌گذارد و با آن‌ها رقابت نمی‌کند.

دارکوب تدافعی

در الگوریتم دارکوب با فعال کردن تیک تدافعی، این الگوریتم ثبت می‌شود که تنها ورودی آن، حداکثر حجم معامله است. برای مثال اگر یک دارکوب سمت خرید ثبت کنیم، در هر لحظه که اخرین قیمت معامله از سرخط فروش کمتر باشد، یک سفارش با کمترین ارزش ممکن تولید می‌کند و با سرخط فروش معامله می‌کند تا اخرین قیمت معامله را بالا ببرد.

موارد استفاده:

تنها بازارگردان برای ایجاد حمایت به سمت مثبت می‌تواند این الگوریتم را ثبت کند و دارکوب تدافعی، آخرین قیمت را به سمت جابه‌جا می‌کند.

گلکسی

این الگوریتم بازارگردانی با هدف ارسال همزمان چندین سفارش در یک سمت با حجم‌های متفاوت طراحی شده است.

حداکثر حجم معامله، مجموع حجم سفارش‌های تولید شده است. الگوریتم از قیمت شروع تا قیمت پایان و به فاصله “گام سفارش‌گذاری” سفارشات خود را ارسال می‌کند. نسبت حجم هر سفارش به حجم سفارش بعدی به اندازه‌ی فاکتور رشد است. برای مثال فاکتور رشد ۱.۱ به معنی این است که هر حجم هر سفارش ۱۰ درصد بیشتر از سفارش قبلی است.

موارد استفاده:

گاهی بازارگردان می‌بیند در قسمتی از عمق بازار سهم خود سفارشی وجود ندارد و یا حجم کمی در عمق نشسته‎اند، بنابراین می‌خواهد سمت خرید (یا فروش) سهم را سنگین کند و چندین سفارش با حجم‌های بزرگ در عمق سهم ارسال کند. در این صورت می‌تواند از سهم حمایت کند و مانع از تغییرات شدید قیمت در محدوده‌های موردنظرش شود.

تکرارشونده

الگوریتم تکرارشونده با هدف قرار دادن سفارش با حجمی مشخص روی قیمتی ثابت، طراحی شده است. پارامترهای این الگوریتم عبارت است از حداکثر حجم معامله، قیمت و حجم انباشته است. الگوریتم همیشه سفارش فعالی با قیمت وارد شده به اندازه حجم انباشته، روی تابلو معاملات دارد. 

از الگوریتم تکرارشونده برای گذاشتن سفارش حمایتی روی تابلو معاملات استفاده می‌شود. به طور مثال زمانی که بازارگردان قصد دارد همیشه اردر روی صفر تابلو با حجمی مشخص داشته باشد، می‌تواند از این الگوریتم استفاده کند.

سخن پایانی

ایجاد شفافیت همیشه هزینه در پی خواهد داشت و به عنوان یک بازارگردان اگر فقط در پی ایفا تعهداتی که سازمان بورس به عهده او گذاشته باشد، به هیچ عنوان هدف اصلی بازارگردانی که اعتلای شفافیت در بازار و کاهش ضرر سهامداران بدون رانت است دست نخواهیم یافت. صادقانه باید بگوییم تحقیقات آماری تحلیلگر امید به عنوان ارائه دهنده اصلی زیرساخت بازارگردانی به بازارگردان‌های کشور نشان می‌دهدکه کمتر از ۵٪ بازارگردان‌ها واقعا و در عمل در حال ایجاد نقدشوندگی در نماد مربوطه هستند. این بدین معنی نیست که باید این کار را متوقف کرد بلکه باید بتوانیم با تقابل‌ها با ذهن باز، فارغ از شان و شئونات ساختگی و به صورت منصفانه برخورد کنیم. اگر در برابر هر درخواست پاسخگویی سازمان بورس و سهامدار خرد، بازارگردان به این فکر کند که چگونه باید کارم را توجیه کنم همیشه بازار کوچک باقی خواهد ماند.

1 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.