نقش_الگوریتم_ها_در_کاهش_تاثیر_بازار

نقش الگوریتم در کاهش تاثیر بازار (Market Impact)

هنگامی که یک سفارش بزرگ وارد سامانه معاملاتی شود، بر روند بازار اثر خواهد گذاشت؛ به عنوان مثال، اگر یک سفارش بزرگ خرید وارد شود، یکباره موجب افزایش قیمت می‌شود یا اگر سفارش بزرگ فروش وارد شود، قیمت کاهش خواهد یافت. الگوریتم‌های معاملاتی برای بهینه سازی نرخ معاملات طراحی شده‌اند تا تاثیر بازار را به حداقل برسانند. به عنوان مثال، یک معامله بزرگ را می‌توان به یک سری معاملات کوچکتر تقسیم کرد.

 در این مقاله به بررسی تاثیر بازار و معرفی الگوریتم تریدر زمانی  شرکت تحلیلگر امید خواهیم پرداخت.

تاثیر بازار

تاثیر بازار یا Market impact هنگامی اتفاق می‌افتد که معامله‌گر، سفارشی وارد کند که این سفارش به بازار جهت‌دهی قیمتی کند و در نتیجه این امر، علاوه بر اینکه معامله‌گر ضرر می‌کند، قیمت بازار را نیز تغییر می‌دهد که ممکن است به عنوان اغوای بازار تلقی شود و دسترسی معامله‌گر مسدود شود.

فرض کنید شما می‌خواهید در لحظه‌ای که میانگین حجم سفارشات یک نماد ۱۰۰۰ عدد است، یک سفارش خرید ۱ میلیون سهمی با قیمت مشخص ارسال کنید، در این حالت بازار متوجه خواهد شد که این سهام خریدار کافی دارد و این را یک سیگنال رشد قیمتی تلقی می‌کند. در نتیجه تعداد فروشندگان کم می‌شود و تعداد خریداران افزایش می‌یابد. این به معنای بر هم خوردن عرضه و تقاضا در جهت رشد قیمت سهام است. هنگامی که قیمت سهام افزایش می‌یابد احتمال اجرای سفارش شما کمتر می‌شود؛ بنابراین در گام اول شما باعث افزایش قیمتی سهام شده‌اید در حالی که خودتان سهام را نداشته‌اید و در گام دوم، اگر بخواهید سهام را بخرید، باید هزینه بیشتری بپردازید.

الگوریتم تریدر زمانی

الگوریتم تریدر زمانی شرکت تحلیلگر امید، یک الگوریتم اجرای سفارشات است که معاملات سنگین معامله‌گر را به صورت هوشمند در زمان مشخصی تقسیم می‌کند و علاوه بر اجرای درخواست کاربر، سعی می‌کند میانگین قیمتی مناسبی داشته باشد و همچنین از تاثیر بازار بکاهد.

 این الگوریتم در زمان‌هایی که نیاز به هیجان بیشتر و معامله سریع دارد نیز عملکرد مناسبی دارد. راه حلی که الگوریتم تریدر زمانی برای اجرای سفارشات در نظر گرفته است، تقسیم سفارشات در یک بازه زمانی مشخص شده توسط کاربر است و سعی می‌کند با پیش‌بینی روند سهم، معاملات را تا حد امکان در قیمت‌های بهتر انجام دهد. همچنین این الگوریتم از معامله‌گر حد قیمتی می‌گیرد و معامله‌ای با قیمت بدتر از این حد انجام نخواهد داد.

راهنمای ثبت الگوریتم تریدر زمانی

  •  در این الگوریتم شما ابتدا حجم یا ارزش معامله خود را وارد می‌کنید؛ یعنی می‌توانید را طوری تنظیم کنید که ۱۰۰ میلیون تومان سهام فولاد یا ۱۰۰ هزار عدد سهام فملی برای شما خریداری کند یا بفروشد. 
  • در گام بعدی شما حد قیمتی‌ که بدتر از آن حاضر به معامله نیستید را وارد می‌کنید. این حد قیمتی، در خرید حداکثر قیمت شما و در فروش حداقل قیمت شما است. 
  • سپس برای الگوریتم مهلت تعیین می‌کنید و الگوریتم برنامه‌ریزی خود را به نحوی انجام می‌دهد که سفارشات شما را تا زمان مشخص شده به صورت کامل اجرا کند. 
  • اگر صف نشین را روشن بگذارید؛ در حالتی که نیاز به هیجان وجود دارد، الگوریتم خرید خود را یکباره انجام خواهد داد. فرض کنید الگوریتم تریدر زمانی در حال خرید سهام مورد نظر شما است و در اواسط زمان برای سهم صف خرید تشکیل شده است. به منظور حفظ جایگاه شما در صف و بالا رفتن احتمال معامله و اجرای تمام سفارشات‌ شما، الگوریتم در صورتی که صف نشین روشن باشد، تمام حجم یا ارزش باقی‌مانده خود را در اسرع وقت وارد صف می‌کند و در غیر این صورت همچنان سفارشات را در طول زمان تقسیم می‌کند.
  • در صورت روشن بودن صف شکن، اگر الگوریتم بتواند معامله شما را در بهترین قیمت ممکن انجام دهد، این کار را به یک‌باره انجام می‌دهد. فرض کنید که شما در حال خرید سهم فولاد هستید. بهترین قیمتی که امروز می‌توانید این سهام را بخرید، همان قیمت کمینه روز است. هنگامی که صف فروش تشکیل شود، اگر صف شکن روشن باشد، الگوریتم خرید خود را آنقدر سریع می‌کند که تمام حجم مورد نیاز خود را از صف فروش تامین کند و به محض اینکه بتواند صف فروش را جمع کند و با این‌کار خرید خود را نیز تکمیل کند، این ‌کار را انجام می‌دهد و به بالا رفتن قیمت سهام کمک می‌کند. اما اگر صف فروش به قدری کوچک باشد که خرید شما را پوشش ندهد، خرید‌های کوچک انجام می‌دهد و منتظر می‌ماند تا صف فروش کمی سنگین‌تر و با حجم‌ خرید شما برابر شود.
1 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.