هیجان معامله

حذف احساسات در معاملات با کمک الگوریتم

ممکن است بارها جمله “با احساسات خود معامله نکنید” را شنیده باشید. وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری می شود، نمی‌توان از تأثیر احساسات چشم‌پوشی کرد. این عامل یکی از سخت‌ترین موانع برای دستیابی به معاملات موفق است. معامله کردن بر اساس غرایز و احساسات می‌تواند تاثیر منفی در بازدهی داشته باشد. احساساتی که ممکن است افراد در هنگام معامله داشته باشند عبارت است از: ترس، طمع، خشم، ناامیدی، هیجان، پشیمانی واحساس جاماندگی از بازار. در این مقاله به معرفی راه حل هایی جهت حذف احساسات در معاملات پرداخته‌ایم.

معامله براساس احساسات

معاملات احساسی، از جمله مهمترین اشتباهاتی است که هیچ وقت نباید مرتکب شویم. معامله احساسی چندین دام دارد و انجام این کار می تواند منجر به از دست دادن سرمایه قابل توجهی شود. 

معاملات در بازار سهام، به خودی خود یک امر مخاطره آمیز است؛ همچنین، ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک مختلفی وجود دارد که باید با آنها مقابله کنید. در حالی که استراتژی‌های زیادی برای مقابله با این خطرات وجود دارد، اگر تحت احساسات معامله کنید، رویکرد نزدیک‌بینانه را در پیش می‌گیرید که باعث افزایش چند برابری ریسک می‌شود. 

معامله اوراق بهادار با اصول بنیادی قوی برای افزایش ثروت، امری عاقلانه است. با این حال، هنگامی که از نظر احساسی معامله می کنید، اغلب این جنبه های ضروری را نادیده گرفته می شوند؛ به عنوان مثال، در این مواقع، زمانی که بازارها روند صعودی هیجان انگیزی را تجربه می‌کنند. بسیاری از سرمایه گذاران احساس می کنند که اگر اکنون سرمایه گذاری نکنند، اتوبوس را از دست خواهند داد.

در این فرآیند،ممکن است موارد حیاتی را نادیده بگیرید و نقاط اشتباهی را برای ورود و خروج به بازار انتخاب کنید. این تصمیمات لحظه ای، ریسک را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و احتمال از دست دادن سرمایه زیاد است. بنابراین، عاقلانه است که حذف احساسات در معاملات را جدی بگیرید.

هنگامی که معامله غیر عاطفی انجام می دهید، قضاوت شما بر اساس منطق، واقعیت ها و ارقام است. شما با توجه به هدفی که می خواهید به آن برسید معامله می کنید و این نه تنها ثروت شما را افزایش می دهد، بلکه تجربه ای خوشایندی از سرمایه گذاری برای شما به ارمغان می آورد.

در عین حال، به شما کمک می کند تا در بازار بهتر حرکت کنید و تأثیر نیروهای مختلف بازار را درک کنید.

صرف نظر از اینکه تحت ترس یا طمع معامله می کنید، این احتمال وجود دارد که با معامله احساسی، تجربه شما از بازار ناخوشایند شود. یک تجربه بد، می‌تواند به عنوان یک تضعیف کننده عمل کند و شما را برای همیشه از بازارها حذف کند. بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال تجربه هایی تلخ به بازارها پشت کرده اند و در نتیجه فرصت به حداکثر رساندن ثروت خود را از خود سلب کرده اند.

 بازارهای سهام، پتانسیل ایجاد بازده تورمی را دارند. اگر یک تجربه تلخ باعث شود که شما به طور کلی از بازارها دست بکشید، ممکن است در بلند مدت ضرر کنید.

نکته دیگر که در اثر معاملات احساسی ایجاد می شود، معاملات انتقامی هست. زمانی که سرمایه خود را به دلیل معاملات هیجانی از دست می دهید، تمایل دارید که درگیر معاملات انتقامی شوید. بعد از اینکه ضرری در معاملات متحمل شوید، به دنبال جبران آن در کمترین زمان ممکن هستید که این عامل خود در بیشتر مواقع موجب ضرر بیشتر و انجام معاملات تصادفی می شود.

 خطر به همین جا ختم نمی شود. معاملات انتقامی همچنین ممکن است منجر به معامله بیش از حد شود و هزینه های معامله شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. سطح استرس نیز بالا می رود و احتمال تصمیم گیری های اشتباه، زیاد است. با این حال، وقتی معامله را بر اساس استراتژی از پیش تعیین شده انجام دهید، همه چیز می تواند بسیار متفاوت باشد.

راه حل کنترل احساسات

 برای حذف احساسات در معاملات، روش های مختلفی وجود دارند که عبارت است از:

الگوریتم های اجرای سفارش

استراتژی هر معامله گر متفاوت است. برای حذف احساسات در معاملات، استراتژی معاملاتی خود را بر اساس نیازها و دانش بازار تنظیم کنید. حد ضرر و حد سود، معیارهای خود را در مورد زمان ورود و خروج شناسایی و تنظیم کنید. برنامه را بارها و بارها مورد بازبینی قرار دهید تا مطمئن شوید در مسیر درستی هستید.

وقتی شما از قبل برای خود استراتژی طراحی کنید، که با رسیدن به ضرر ۱۰ درصدی دور از هیجان و با تحلیل قبلی، سهام خود را به فروش برسانید تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود، ممکن است زمان اجرای سفارش اسیر هیجانات بازار شوید و از تصمیم خود صرف نظر کنید.

لحظه فروش ممکن است برای شما امید واهی ایجاد شود که امکان بازگشت سهام وجود دارد و با تردید بیشتر، ضرر بیشتری متحمل شوید و گرفتار تله معاملات احساسی شوید.

الگوریتم های اجرای سفارش، در این مواقع به کمک شما می آیند. الگوریتم دچار ترید نمی شود و به محض برقرار شدن شرایط استراتژی شما، سفارش اجرا می شود.

بارها مشاهده شده معامله گری با وجود کسب سود زیاد بالقوه، با تردید هنگام اجرای سفارش، بخشی از سود خود را از دست داده یا حتی ضرر کرده است.

ربات های معامله گر، دچار ترس و طمع نمی شوند و نمیگذارند هیجانات بازار بر استراتژی و تصمیم های شما خللی وارد کند. همین طور این قابلیت را دارند که با اگر استراتژی شما تغییر کرد، تغییرات را اعمال کنند.

تعیین حد سود و حد ضرر کارآمدترین روش مقابله با معاملات احساسی است.

هنگامی که سرمایه گذاری روی یک دارایی مالی صورت می گیرد، در صورتی که قیمت در خلاف جهت پیش بینی حرکت کند، سرمایه گذار ریسک بالایی متحمل می شود، این امر می تواند منجر به زیان قابل توجهی شود. مگر اینکه سرمایه گذار از قبل اقداماتی برای خروج از معامله در نظر گرفته باشد. در این مواقع سرمایه گذار با قبول مقدار مشخصی ضرر از معامله خارج می شود، به این نقطه خروج حدد ضرر می گویند.

از سوی دیگر، اگر قیمت به سمتی حرکت کند که معامله در موقعیت سود قرار گیرد، سرمایه گذار باید در زمان مناسب از معامله خارج شود، چون هر موقعیت سودآوری تا ابد سود ده باقی نمی ماند و سرمایه گذار حرفه ای باید سود خود را ذخیره کند، این نقطه خروج، حد سود است.

با معاملات الگوریتمی میتوانید از زیان های سنگین جلوگیری کنید چون از قبل می توان حد سود و ضرر را برای الگوریتم مشخص کرد کرد و ریسک را مدیریت کرد. همچنین با تعیین حد سود و تعریف آن برای الگوریتم به جنگ حس طمع، در معاملات بروید. 

هیجان در اجرای معاملات

الگوریتم سفارش شرطی

در تمام بازارهای مالی رایج جهان، امکان ثبت الگوریتم با توجه به حد سود و ضرر وجود دارد.

شرکت تحلیلگر امید در این زمینه الگوریتمی به مشتریان خود ارائه می دهد که این امکان را در بازار ایران برایشان فراهم می سازد؛ تمامی الگوریتم های تحلیلگر امید به استراتژی معاملاتی شما پایبند هستند. الگوریتم شرطی یکی از الگوریتم هایی هست که می توانید با استفاده از آن به استراتژی خود پایبند باشید و درگیر احساسات نشوید. 

با استفاده از تحلیل تکنیکال یا روش های نوین دیگر، ابتدا نقاطی که حد ضرر یا حد فروش شما فعال می شود را تعیین کنید.سپس عدد محاسبه شده را به در فیلد شرط قیمت وارد کنید.

سفارش شرطی

 فرض کنید حد ضرر شما برای سهم الف روی قیمت ۱۲۰۰ ریال فعال می شود و شما تمایل دارید نهایتا تا عدد ۱۱۸۰ سهم را به فروش برسانید. بعد از اینکه حد ضررتان فعال شد، حجم مورد نظرتان نهایتا تا قیمت ۱۱۸۰ به فروش می رسد و شما را از ضرر بیشتر نجات می دهد.

به عنوان یک انسان، همه ما احساساتی داریم. با این حال، وقتی صحبت از معامله در بازارهای سهام می شود، دوری از آنها و اتخاذ یک رویکرد منضبط سودمند است.با استفاده از معاملات الگوریتمی می توان این احساس را کنترل کرد و سفارشات رو برپایه استراتژی از قبل تعیین شده اجرا نمود.

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.