معاملات پربسامد

معاملات فرکانس بالا در بورس به چه معناست؟

معامله‌گران فرکانس بالا با هدف دریافت سودهای اندک اما مداوم، با سرعت وارد معاملات و از آن‌ها خارج می‌شوند؛ معمولا ربات‌هایی که سرعت اجرایی بیشتری دارند در مقایسه با الگوریتم‌های با سرعت اجرا پایین‌تر برتری دارند.

در این مقاله به توضیح کاملی از معاملات با فرکانس بالا پرداخته‌ایم.

معاملات با فرکانس بالا چیست؟

با پیشرفت سرعت و قدرت موتورهای معاملاتی، دسته جدیدی از معاملات به‌مرور در دنیا به نام معاملات فرکانس بالا (High Frequency Trading) متولد شد که شیوه‌ای از معاملات در بازار سهام است و با کمک تکنولوژی‌های مرتبط با کامپیوتر و الگوریتم‌های قوی محاسباتی، با تاخیر بسیار کم و سرعت بالا ارسال سفارش می‌کند.

در واقع نوعی از معاملات الگوریتمی است که به کمک ربات‌های تریدر انجام می‌شود. در این معاملات، تعداد زیادی سفارش در کسری از ثانیه پردازش و اجرا می‌شوند.

معاملات با فرکانس بالا در بازارهای سهام، ارز و سایر بازارها استفاده می شود. اما اخیراً در معاملات کریپتو نیز مورد استفاده قرار گرفته است؛ زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا چندین تراکنش را تنها در یک ثانیه انجام دهید، همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری نامحدودی را در اختیار شما قرار می‌دهد. 

ویژگی های معاملات فرکانس بالا

بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) جهت تشخیص معاملات فرکانس بالا ویژگی‌های مشخصی را ارائه کرده است:

  • استفاده از برنامه‌های با سرعت بالا و پیچیده جهت ایجاد، مدیریت و اجرای سفارش 
  • استفاده از فید‌های داده ارائه شده از سوی سرویس‌ها و سایر اشخاص جهت کاهش تاخیر شبکه و دریافت اطلاعات
  • استفاده از دوره‌های زمانی بسیار کوتاه برای استقرار و خارج کردن موقعیت‌های نقدینگی در زمان معامله
  • ثبت تعداد زیادی سفارش و حذف آن‌ها پس از مدت کوتاه
  • بستن همه موقعیت های روزانه به‌صورت فلت

تاریخچه معاملات با فرکانس بالا

جالب است که بدانید پدیده تحویل “سریع اطلاعات” به قرن هفدهم باز می‌گردد.

  • گفته می‌شود که در قرن نوزدهم جولیوس رویتر، بنیان‌گذار تامسون رویترز، در قرن نوزدهم از ترکیبی از فناوری از جمله کابل‌های تلگراف و ناوگانی از کبوترهای حامل برای اجرای یک سیستم ارسال خبر استفاده کرد. به این ترتیب، اطلاعات قبل از دیگران به جولیوس رویتر رسید.
  • در سال ۱۹۸۳ NASDAQ معامله الکترونیکی تمام عیار را معرفی کرد که باعث شد معاملات با فرکانس بالا مبتنی بر رایانه به تدریج در مرحله پیشرفته خود توسعه یابد.
  • در اوایل دهه ۲۰۰۰، معاملات با فرکانس بالا کمتر از ۱۰٪ از سفارشات سهام را تشکیل می داد اما به سرعت رشد کرد.
  • از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۱، معاملات با فرکانس بالا زمان اجرای چند ثانیه داشت که همچنان بهبود می‌یابد.
  • بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹، طبق گزارش NYSE، حجم معاملات با فرکانس بالا ۱۶۴ درصد رشد کرد.
  • از سال ۲۰۱۰تا ۲۰۱۰، این مقدار به میلی ثانیه کاهش یافت و در اواخر سال به میکروثانیه رسید.
  • متعاقباً، هر معامله در عرض نانو ثانیه در سال ۲۰۱۲ اجرا شد.
معاملات پربسامد

مزایا و معایب معاملات با فرکانس بالا

علیرغم این واقعیت که معاملات با فرکانس بالا برای مدت طولانی در بازار جهانی مورد استفاده قرار گرفته است، نگرش نسبت به آن مبهم است. بنابراین، ما هم مزایا و هم معایب این روش را در نظر می‌گیریم. مزایا عبارتند از:

  • افزایش نقدینگی در فرآیند انجام معاملات.
  • افزایش حجم معاملات.
  • کاهش اختلاف قیمت پیشنهادی.
  • افزایش کارایی قیمت‌گذاری.

و اما معایب، به دلیل معاملات با فرکانس بالا، نوسانات در بازارها تا حدودی بیشتر می‌شود، زیرا به لطف آن است که بسیاری از معامله‌گران درآمد کسب می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین انتقادهایی که از این معاملات می‌شود مربوط به سقوط ناگهانی قیمت سهام در سال ۲۰۱۰ است که به واقعه‌ی Flash Crash شناخته می‌شود. در این سال در یک روز شاخص میانگین صنعتی داوجونز افت شدیدی را تجربه کرد. 

بسیاری از منتقدان ادعا می‌کردند که معاملات با فرکانس بالا موجب سقوط تریلیون دلاری بورس در سال ۲۰۱۰ شد. زیرا نوسانات ناشی از معاملات سرعت بالا بورس را بحرانی کرد. در نهایت پژوهش‌ها نشان دادند که یک معامله‌گر با استفاده از یک ربات توانسته سفارش‌های اشتباهی را وارد سیستم کند و الگوریتم‌های فرکانس بالا را دور بزند.

سیستم معاملات فرکانس بالا چگونه کار می کنند؟

کلید کیفیت بالا معاملات با فرکانس بالا خودکارسازی کامل است. با این حال، این بدان معنا نیست که این روش برای همه مناسب است. کامپیوترهایی که در فرآیند معاملاتی استفاده می‌شوند برای میزبانی از الگوریتم‌های پیچیده برنامه‌ریزی شده‌اند. آن‌ها دائماً نوسانات قیمت را در میلی ثانیه تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند. الگوریتم‌ها توسط متخصصان ایجاد می‌شوند تا رایانه‌ها بتوانند محرک‌ها و روند رشد یا کاهش را در زمان تشخیص دهند. معمولاً چنین انگیزه‌هایی برای سایر معامله‌گران، حتی کسانی که تجربه زیادی دارند، مبهم هستند. بر اساس تجزیه‌و‌تحلیل، برنامه‌ها به طور خودکار موقعیت‌های بیشتری را با سرعت بالا باز می‌کنند. هدف اصلی یک معامله‌گر این است که اولین کسی باشد که از روند شناسایی شده توسط الگوریتم سود می‌برد.

چه استراتژی و الگوریتم هایی در معاملات با فرکانس بالا استفاده می شود؟

بازارسازی

این استراتژی پیشنهاد می‌کند که سفارش‌های زیادی در هر دو طرف قیمت ایجاد شود؛ اگر سهام فروخته شود، بالاتر و در صورت خرید پایین‌تر. به لطف این موضوع، نقدینگی بازار ظاهر می‌شود و معامله‌گران راحت‌تر «نقاط ورودی» را پیدا می‌کنند. 

معامله‌گر فرکانس بالا، بر اساس عرضه و تقاضا درآمد کسب می‌کند. اگر ابزارهای مالی محبوبیت داشته باشند، در حال حاضر نقدینگی بالایی در بازار وجود دارد. اما با نقدینگی کمتر، یافتن خریدار برای معامله‌گر چندان آسان نیست.

اگر سرمایه‌گذاری، یک اوراق بهادار با نقدینگی پایین خریداری کند، نمی‌تواند به سرعت آن را بفروشد. باید منتظر خریدار باشد یا اوراق را با قیمت کمتری به یک معامله‌گر فرکانس بالا بدهد، اما در حال حاضر، به لطف این مورد، معامله‌گران فرکانس بالا در اوراق بهادار درآمد کسب می‌کنند. همچنین بازارسازان می‌توانند بابت ایجاد نقدینگی در بازار کارمزد اضافی از بورس دریافت کنند.

آربیتراژ

آربیتراژ به معنای نوسانات قیمتی یک دارایی ثابت در بازارهای مختلف است. به عنوان مثال، قیمت دلار که در صرافی های مختلف با اختلاف قیمتی اندکی به فروش می‌رسد. 

به‌طور کلی آربیتراژ به معنای کسب سود از اختلاف قیمت‌ها است و به این معنی که شما یک دارایی را با نرخ متفاوت پیدا می‌کنید و به‌صورت همزمان از اولی و با قیمت ارزان‌تر خریداری کرده است و آن را با قیمت گران‌تر به دومی می‌فروشید . به این ترتیب شما بدون ریسک توانسته‌اید از اختلاف قیمت آن دارایی در دو بازار متفاوت سود کسب کنید.

الگوریتم‌ها به شما این امکان را می‌دهند که همبستگی بین ابزارهای مالی مختلف را بیابید و از آن کسب درآمد کنید.

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.