arbitrage

الگوریتم آربیتراژور اوراق تحلیلگر امید

معاملات آربیتراژ یک گزینه عالی برای معامله‌گرانی است که قصد اجرای معاملات با سودآوری بالا و ریسک کم دارند و به معنای خرید‌و‌فروش دو دارایی مرتبط در دو بازار متفاوت است که اختلاف قیمت یا نرخ بین بازارها را به سودهای کم‌ریسک تبدیل کند. در این مقاله به بررسی آربیتراژ و معرفی الگوریتم های آربیتراژور خواهیم پرداخت.

آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ  در واقع استفاده کردن از تفاوت قیمت یک دارایی بین دو یا چند بازار، با هدف کسب سود است. به عبارت دیگر، زمانی که ارزش‌گذاری یک دارایی مانند کالا، سهام و … در تمامی بازارها یکسان نباشد، آربیتراژگران دارایی را در بازاری با قیمت کمتر خریداری کرده و در بازاری با قیمت بیشتر به فروش می‌رسانند. آربیتراژ اصولا امری فاقد ریسک است و این جابجایی نباید ریسکی را متوجه آربیتراژگر کند. 

الگوریتم آربیتراژور

آربیتراژ می‌تواند فرصتی عالی برای سودآوری باشد. افراد باید بتوانند قبل از تعادل بین بازارهایی که در آن یک دارایی قیمت یکسان ندارد، معامله کنند.

 برای این منظور ، الگوریتم‎‌های معامله‌گر، می‌توانند برای رصد کردن دارایی در بازارهای مختلف و معامله کردن به محض یافتن اختلاف، طراحی شوند.

آربیتراژ استراتژی پیچیده‌ای نیست، اما معامله‌گرانی که می‌توانند سریع‌تر واکنش نشان دهند، نسبت به آن‌هایی که سرعت کمتری دارند، برنده هستند. به همین دلیل است که در بازاری که الگوریتم‌ها فعال باشند؛ در نتیجه رصد گسترده بازار و سرعت عمل بهتر، مزیت رقابتی بالایی نسبت به معامله‌گران سنتی در شناسایی و استفاده از فرصت‌های آربیتراژی دارند.

الگوریتم‌های آربیتراژور می‌توانند در بازارهای مختلف فعالیت کنند. به‌طور مثال، فرض کنید در بازار جفت ارزها، ما قصد تبدیل دلار به پوند و سپس پوند به لیر را داشته باشیم. انتظار بر این است که در این تبدیل نهایتا نرخ برابری دلار به لیر در این چرخه، با حالتی که ما مستقیما دلار را به لیر تبدیل کنیم، یکسان باشد. ولی گاهی شرایط بدین صورت پیش نمی‌رود. ممکن است در این حین فرصت آربیتراژی به وجود آید. 

الگوریتم آربیتراژور اوراق تحلیلگر امید

آربیتراژ از جمله استراتژی‌های رایج در معاملات الگوریتمی است. شرکت تحلیلگر امید به عنوان شرکت پیشرو در معاملات الگوریتمی، پروژه‌های موفقی در آربیتراژ اوراق درآمد ثابت در بازار ایران برای مشتریان خود به ثبت رسانده است. بازار اوراق ایران با توجه به حجم نسبتا بالا معاملات و کارمزد پایین، بازار مناسبی جهت پیاده‌سازی استراتژی‌های آربیتراژی به شمار می‌رود. 

الگوریتم آربیتراژور اوراق تحلیلگر امید، بازار بدهی ایران را به خوبی رصد می‌کند و به محض شناسایی فرصت آربیتراژ شروع به معامله می‌کند.

در ادامه به بررسی پروژه آربیتراژ اوراق برای یک مشتری واقعی که توسط تحلیلگر امید اجرا شده است، م.ی‌پردازیم.

 لازم به ذکر است زمان این پروژه به انتها رسیده و جهت انتشار اطلاعات ذیل، با مشتری هماهنگی صورت گرفته است.

یکی از مهم‌ترین موارد در پروژه‌های سرمایه‌گذاری شناسایی جریان وجوه نقد و تعیین نرخ بهره بدون ریسک سرمایه‌گذار است. در نمودار زیر می‌توانید جریان وجوه مازاد بانک مشتری در روزهای مختلف یک ماه را مشاهده کنید.

الگوی موجودی نقد و بانک مشتری

  همانطور که در نمودار مشخص است کف سرمایه مازاد نسبت به میانگین سرمایه، بسیار پایین‌تر است. زمانی که شما به‌عنوان سرمایه‌گذار وجوه مازاد خود در کوتاه‌مدت را در بانک قرار دهید، فقط به میزان کف سرمایه ماهانه خود سود روز شمار دریافت می‌کنید که این سود اکنون در بانک‌ها چیزی حدود ۱۰ درصد به‌صورت سالیانه است؛ اما زمانی که در پروژه درآمد ثابت تحلیلگر امید سرمایه‌گذاری کنید، برای هر روز، به همان میزانی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، سود دریافت می‌کنید! همچنین هر زمان که نیاز به وجوه نقد خود داشته باشید می‌توانید از حساب خود برداشت کنید.

در نمودار بعد هزینه فرصت بانک و مقایسه آن با سود کسب شده توسط الگوریتم آربیتراژور را مشاهده می‌کنید.

مقایسه هزینه فرصت مالی و سود ناشی از خدمت آربیتراژ الگوریتمی

در جدول زیر، میزان سرمایه‌گذاری و سود ناشی از آن را مشاهده می‌کنید.

نرخ سود بدون ریسک برای بانک مشتری در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۹۹ معادل ۲۳ درصد سالانه است. بازه سرمایه‌گذاری ۳۲۱ روز می‌باشد. متوسط سرمایه در این مدت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برآورده شده است.

الگوریتم آربیتراژور اوراق تحلیلگر امید توانسته در این بازه ۷۹ میلیارد تومان سود کسب کند. هزینه فرصت این دوره برای بانک ۴۵ میلیارد تومان بوده استِ؛ در نهایت بانک مشتری با احتساب هزینه فرصت سرمایه‌گذاری، حدود ۳۴ میلیارد سود مازاد بدون ریسک به دست آورده است.

 اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که وجه نقد آزاد زیادی دارید ولی به دلیل کف ماهیانه برای دریافت سود بانکی، سود کمی از آن کسب می‌کنید، می‌توانید برای بیشینه کردن سود خود از الگوریتم آربیتراژور اوراق تحلیلگر امید استفاده کنید.

خلاصه اطلاعات طی دوره
2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.