آربیتراژ با استفاده معاملات الگوریتمی

آربیتراژ با استفاده از معاملات الگوریتمی

یکی از استراتژی‌های مناسب برای افرادی که تمایل دارند تا اجرای معاملاتشان با سودآوری بالا و ریسک کم همراه باشد، استراتژی آربیتراژ است. این استراتژی به معنای معامله دو دارایی مرتبط در دو بازار متفاوت است که تفاوت قیمت بین بازارها را به سودهای کم ریسک تبدیل کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی آربیتراژ با استفاده از معاملات الگوریتمی بپردازیم.

منظور از استراتژی آربیتراژ  چیست؟

بهترین نوع سرمایه‌گذاری بدین صورت تعریف می‌شود که ارزان بخرید و گران بفروشید؛ اگر شخصی بتواند هر دو جنبه این جمله را پیاده‌سازی کند بدون اینکه ذره ای سرمایه از دست بدهد، آربیتراژ خالص را شناسایی کرده و از آن بهره برده است که به عنوان آربیتراژ بدون ریسک شناخته می‌شود. فعالیت برای شناسایی آربیتراژ برای یک فرد بسیار طاقت فرسا است؛ خریدن یک کالا یا سهم پایین ارزش قیمتی خود، باعث می‌شود که تقاضا برای آن بالا رود و به تبع قیمتش نیز به سمت بالا حرکت کند؛ در حالی که فروش کالا یا سهم بالای ارزش قیمتی، عرضه را زیاد می‌کند و به تبع آن، قیمتش پایین می‌آید.

به عبارت دیگر، آربیتراژ به معنی بهره برداری از تفاوت قیمت یک دارایی بین دو یا چند بازار است که با هدف کسب سود انجام می‌شود. هنگامی که ارزش‌گذاری یک دارایی نظیر کالا، سهام و … در کلیه بازارها یکسان نباشد، آربیتراژگران دارایی را در بازاری با قیمت کمتر می‌خرند و در بازاری با قیمت بیشتر می‌فروشند. لازم به ذکر است که آربیتراژ معمولا ریسکی ندارد و این جابجایی نباید ریسکی را برای آربیتراژگر ایجاد کند. 

معرفی الگوریتم آربیتراژور

اگر به دنبال کسب سود با ریسک کم هستید، آربیتراژ می‌تواند فرصت عالی برای شما باشد. از آنجایی که معامله‌گران باید بتوانند قبل از تعادل بین بازارهایی که در آن دارایی‌ها قیمت یکسان ندارند معامله کنند، الگوریتم‎‌های معامله‌گر، می‌توانند جهت بررسی کردن دارایی در بازارهای مختلف و خرید و فروش کردن به محض یافتن تفاوت، ایجاد شوند.

این استراتژی پیچیده نیست اما کسانی که می‌توانند با سرعت بیشتری واکنش نشان دهند نسبت به افرادی که سرعت کمتری دارند، برنده هستند؛ به همین خاطر،‌ استفاده از الگوریتم در بازار با توجه به اینکه می‌تواند به صورت گسترده بازار را رصد کند و با سرعت بیشتری واکنش نشان دهد، مزیت رقابت بالایی را نسبت به معامله‌گران سنتی در شناسایی و استفاده از فرصت‌ها دارد.

الگوریتم‌های آربیتراژور را می‌توان در بازارهای مختلف فعال کرد؛ فرض کنید در بازار جفت ارز‌ها، ما تمایل داریم که دلار را به پوند و سپس پوند را به لیر تبدیل کنیم. انتظار بر این است که در این تبدیل نهایتا نرخ برابری دلار به لیر در این چرخه، با زمانی که ما به صورت مستقیم دلار را به لیر تبدیل کنیم، برابر باشد. اما ممکن است شرایط بدین صورت پیش نرود و  در این حین فرصت آربیتراژی ایجاد شود. 

استراتژی آربیتراژ یکی از استراتژی‌های پرکاربرد در معاملات الگوریتمی است. شرکت تحلیلگر امید به عنوان شرکت پیشرو در معاملات الگوریتمی، پروژه‌های موفقی در آربیتراژ اوراق درآمد ثابت در بازار ایران برای مشتریان خود به ثبت رسانده است. بازار اوراق ایران با توجه به حجم نسبتا بالا معاملات و کارمزد پایین، بازار مناسبی برای پیاده‌سازی استراتژی‌ آربیتراژ به شمار می‌رود. 

1 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.