کف قیمت سهام

آیا می توان با استفاده از معاملات الگوریتمی کف قیمتی سهام را جمع کرد؟

جمع کردن کف قیمت سهم در بازار سرمایه از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا هر معامله‌گری در بورس تمایل دارد تا ریسک معامله خود را کاهش دهد. به همین دلیل در این مقاله سعی داریم تا به بررسی کف قیمتی سهام و جمع کردن آن با کمک الگوریتم بپردازیم .

آیا می توان با استفاده از معاملات الگوریتمی کف قیمتی سهم را جمع کرد؟

حتما بارها اصلاح کف قیمتی سهم را شنیده‌اید. به بیان ساده، کف قیمتی در واقع نقطه‌ای از قیمت سهام است که از آن نقطه روند سهم تغییر می‌کند و صعودی می‌شود. منظور از اصلاح جمع کردن کف سهم در واقع خرید سهم با حجم بالا در این قیمت است.

معمولا تحلیلگران با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند ترسیم سطوح حمایتی و پیدا کردن نقاط اشباع فروش و …، کف قیمت سهم را شناسایی می‌کنند. تشخیص کف قیمت سهام یک مفهوم کاملا نسبی است و در شرایط مختلف می‌تواند متفاوت باشد در این صورت زمانی که انتظارات از قدرت سودآوری شرکت‌ها پایین بیاید، قیمت‌ها پایین‌تر از آنچه که انتظار می‌رود، کاهش خواهند یافت.

به همان میزان که شناسایی کف قیمت سهم مهم و حیاتی است، چگونگی خرید سهام نیز، در این نقطه مهم است. زمانی که تحلیلگر نقطه مورد نظر را جهت ورود به سهم را اعلام کرد، معامله‌گر وظیفه دارد تا خرید را اجرا کند.

در این شرایط دو راه پیش‌روی معامله‌گر قرار دارد:

  •  اول آن که سفارش را در قیمت تعیین شده به‌صورت یکجا و مستقیم وارد کند.
  •  راه دیگر این است که صبر کند تا قیمت به محدوده مدنظر برسد و پس از آن سفارش را اجرا کند. 

در ادامه به چالش‌های پیش‌روی معامله‌گر در هر دو مسیر می‌پردازیم:

اگر معامله‌گر راه اول را در پیش گیرد، ممکن است سفارشی که روی تابلو قرار می‌دهد مانند یک سفارش حمایتی عمل کند و مانع رسیدن سهم به کف قیمت مدنظر شود و این خلاف منافع خریدار است. در بسیاری از مواقع بازارگردان یک سهم، در یک قیمت مشخص اردر بزرگی قرار می‌دهد تا از سهم خود حمایت کند. همچنین این امر توسط سهامداران بزرگ سهم نیز انجام می‌شود؛ بنابراین قرار دادن چنین سفارشی رو تابلو امری منطقی نیست.

قیمتی که به‌عنوان کف قیمت سهام از سوی تحلیلگران تخمین زده می‌شود، نسبی است و احتمال درصدی از خطا وجود دارد. در نتیجه ممکن است شرایط برای خرید در درصدهای پایین‌تر نیز وجود داشته باشد. اگر تمام سفارش در یک قیمت اجرا شود، فرصت خرید در قیمت‌های پایین٬تر از دست می‌رود.

در حالت دوم ممکن است تعلل معامله‌گر موجب شود تا نتواند تمام سفارش خود را در قیمت مورد نظر اجرا کند و ریسک عدم اجرای سفارش وجود دارد. علاوه بر این باید تمام بازه زمانی معاملات را بر تابلو معاملات یک سهم متمرکز باشد. 


کف قیمت سهام

الگوریتم دارکوب 

در شرایط گفته شده، می‌توان برای حل چالش‌های معاملات و استفاده بهینه از زمان، از الگوریتم دارکوب استفاده کرد. 

فرض کنید شما قصد خرید ۵ میلیون سهم الف، در قیمت ۱۲۰ تومان را دارید. قیمت تابلو هنوز بالاتر از این عدد است. اگر قرار به وارد کردن تمامی سفارش روی قیمت ۱۲۰ تومان باشد، سفارش شما از دید بازار، یک سفارش حمایتی تلقی می‌شود و فروشندگان به اعتماد وجود این سفارش روی تابلو، عددهای بالاتری را برای فروش پیشنهاد می‌دهند. اگر هم قیمت سهم به پایین از ۱۲۰ تومان برسد سفارش شما تماما در همان قیمت ۱۲۰ تومان اجرا شده است. 

در این مورد کافی است پارامترهای الگوریتم دارکوب را تنظیم کنید! 

مکانیزم الگوریتم دارکوب به صورتی است که تمام سفارشات از جنس فوری و حذف هستند و با سرخط مقابل معامله می‌شوند، در نتیجه سفارشی روی تابلو دیده نمی‌شود.

الگوریتم دارکوب این امکان را به شما می‌دهد تا حجم سفارش خود به سفارش‌های کوچکتری، با حجم مورد نظر خودتان تقسیم کنید. همچنین می‌توانید زمان بین ارسال سفارشات را مشخص کنید.

در مورد مثال بالا، نقطه کف قیمتی ۱۲۰ تومان تخمین زده شده است. در نتیجه قیمت مدنظر شما برای خرید ۱۲۰ تومان است. کافی است این عدد را به عنوان حداکثر قیمت خرید وارد کنید.

حجم مورد نظر معامله نیز ۵ میلیون سهم تعیین شده است. اکنون تصمیم با شما است که این سفارش در چند بخش ارسال شود. معامله‌گر می‌تواند با توجه به تابلو معاملات و تجربه خود، هر عددی را که مناسب می‌داند در این فیلد وارد کند. فرض می‌کنیم عدد وارد شده در این فیلد ۴۰،۰۰۰ باشد.

در نهایت می‌توانید فاصله بین ارسال سفارشات را با توجه به سرعتی که تمایل دارید سفارش اجرا شود، تعیین کنید. فرض می‌کنیم عدد وارد شده در این فیلد ۶۰ ثانیه باشد.

الگوریتم دارکوب

با تنظیم الگوریتم دارکوب، دیگر نیازی به رصد دائم بازار ندارید. نیازی نیست تمام سفارش را یکجا وارد کنید و در نتیجه قیمت‌های احتمالی بهتر برای خرید را از دست دهید.

الگوریتم دائما در حال رویت تابلو معاملات است و زمانی که قیمت سهم به ۱۲۰ تومان برسد شروع به ارسال سفارشاتی با حجم ۴۰،۰۰۰ در هر دقیقه می‌کند. با توجه به کل حجم معامله که ۵ میلیون تعیین شده است، ۱۲۵ سفارش از سمت الگوریتم ارسال خواهد شد. اگر در این زمان قیمت به کمتر از ۱۲۰ تومان برسد، قیمت‌های کمتر نیز خرید می‌شوند. 

ربات‌های معامله‌گر، نقاط ورود و خروج سهم را تعیین نمی‌کنند بلکه پس تعیین این نقاط ابزاری در اختیار شما قرار می‌دهد که در اجرای استراتژی خود بهترین عملکرد را داشته باشید. همچنین این الگوریتم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانید با تعیین پارامتر، شرایط الگوریتم را با شرایط مدنظر خود تطبیق دهید. به‌عنوان مثال در الگوریتم دارکوب، اگر تمایل داشته باشید سفارشتان با رسیدن به کف قیمت در سریع‌ترین حالت ممکن معامله شود، کافی است زمان بین سفارشات را کاهش دهید یا اندازه هر سفارش را بزرگتر کنید.

اگر تمایل داشته باشید سفارش در چند روز اجرا شود باید زمان بیشتری به الگوریتم داده شود و در خصوص الگوریتم دارکوب می‌توان فاصله زمانی بین سفارشات را افزایش داد.

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.