چگونه سهام خود را بیمه کنیم

چگونه سهام خود را بیمه کنیم؟

افراد مختلف معمولا برای حفظ دارایی‌های با ارزش خود، اقدام به بیمه کردن آن‌ها می‌کنند؛ اما آیا می‌توانند دارایی‌هایشان در بازار سرمایه را نیز بیمه کنند؟ همانطور که می‌دانیم معامله گران به صورت مداوم به دنبال کاهش ریسک سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک خود هستند، بنابراین راه حلی که جهت کاهش ریسک و اطمینان بخشی پیشنهاد می‌شود، انتشار اوراق «اختیار فروش تبعی» است که به عنوان بیمه سهام شناخته می‌شود. در این مقاله به بررسی این اوراق و جزئیات بسته ده بندی حمایت از بورس پرداخته‌ایم.

بیمه سهام چیست؟

سرمایه‌گذاران به دلیل نوسانات بازار سرمایه و افزایش احتمال افت قیمت‌های سهام، تمایل دارند که دارایی‌های خود را در بورس بیمه کنند. مهمترین هدف بیمه کردن سهام در بازار سرمایه، کاهش ریسک‌های معاملاتی است؛ به دلیل وجود این ریسک‌ها، سرمایه‌گذاران نسبت به آینده‌ قیمتی سها‌می، دچار ابهام هستند. معامله‌گران می‌توانند برای رفع این ابهامات از  بیمه سهام استفاده کنند تا علاوه بر تضمین اصل سرمایه‌، سودشان نیز تضمین شود. اوراق فروش تبعی یکی از بهترین ابزارها برای ثابت نگه داشتن قیمت سهام در کف خود است که موجب تضمین سود شما با حداقل ۲۰ درصد سود سالیانه در سررسید می‌شود.

ویژگی های بیمه سهام  

  • یکی از ویژگی‌های بیمه سهام، کاربرد اهرمی از نقدینگی حمایتی و انتقال نیازهای نقدینگی حمایتی به آینده است.
  • حفظ سرمایه‌گذاران بلند‌مدت؛ زیرا  لازم است سرمایه‌گذاران سهام خود را در صورت تداوم رشد منفی نگه دارند.
  • برای فعالان بازار فرصت جمع‌آوری اطلاعات و بررسی اتفاقات و تصمیم‌گیری‌ عاقلانه در این خصوص فراهم خواهد شد. 
  • اطمینان میان مدت نسبت به حفظ دارایی نسبت به حمایت مقطعی از بازار افزایش خواهد یافت.
  • همانطور که گفته شد هدف از بیمه سهام کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و آرامش خاطر  به سهامداران در خصوص ارزش سهم و حفظ منافع آن‌ها است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران با خرید اوراق اختیار فروش تبعی، می‌توانند سهام خود را در برابر کاهش قیمت بیمه کنند.

جزئیات بسته ده بندی حمایت از بورس

در هفته گذشته بسته جامع حمایتی بورس طراحی شده بود و از هفت آبان اجرایی شد؛ یکی از بندهای این بسته، بیمه کردن سهام است که عبارت است از:

بیمه کردن سهام موجود در سبد افراد حقیقی تا سقف صد میلیون تومان برای هر نفر به وسیله انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید از طریق سرمایه‌گذاران، اجرا می‌شود.

سر رسید اعمال این اوراق یک ساله است و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب پرتفوی افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است؛ همچنین بر اساس تمهیداتی که سازمان بورس مشخص می‌کند، اعمال خواهد شد. 

نکاتی که برای استفاده از این طرح می‌بایست در نظر گرفته شود شامل موارد زیر است:

  • مهمترین نکته بسته ده بندی حمایت این است که  اگر سرمایه‌گذار در انتهای روز معاملاتی ۴ آبان ۱۴۰۱، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پرتفو از سهام بازار بورس و فرابورس به جز بازار پایه داشته باشد و تا یک سال دیگر آن‌ها را نفروشد، دولت تضمین می‌کند که سال آینده اختلاف قیمت پرتفوی او را با ۲۰ درصد بالاتر از ارزش روز ۴ آبان ۱۴۰۱ به صورت نقدی پرداخت کند؛ حتی در صورتی که ارزش سهام سرمایه‌گذار تا یک سال بعد کاهش پیدا کرده باشد.
  • برای اینکه سبد سرمایه‌گذار شامل این طرح شود، باید برای سهام خود، یک عدد اوراق اختیار تبعی خریداری کند؛ مانند همان روشی که سهام خریداری می‌کند.
  • توجه داشته باشید که سهم‌های جدیدی که سرمایه‌گذار از هفت آبان در بورس خریداری کرده است شامل این طرح نمی‌شود، اما اگر ارزش سبد او در ۴ آبان ۱۴۰۱ زیر ۱۰۰ میلیون تومان بوده و پس از آن سهام جدید خریداری کند و فقط همان اندازه از سهم جدیدی که خریده است را بفروشد، موردی ندارد و از این طرح خارج نخواهد شد.
  • اگر سرمایه‌‎گذار زیر ۱۰۰ میلیون تومان سهام داشته باشد و سهام جدیدی را خریداری کند و ارزش سبد او بیش از ۱۰۰ میلیون شود، از دامنه این طرح خارج نمی‌شود؛ در واقع دارایی که بیمه می‌شود، ارزش سبد سرمایه‌گذار در روز ۴ آبان ۱۴۰۱ است؛ لازم به ذکر است که اگر اوراق اختیار تبعی برای پرتفوی خود خریداری کرده باشد و تمایل داشته باشد که از آن استفاده کند، می‌بایست ترکیب پرتفوی در آن تاریخ را حفظ کند. 
  •  اگر  سرمایه‌گذار تا قبل از سررسید، بخشی از سهامی که در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۱ داشته‌ است را بفروشد، تمام پرتفوی او از شمول این طرح خارج می‌شود. اگر او قصد داشته باشد اوراق اختیاری که برای پرتفوی خود خریداری کرده است، کارآمد باشد، نباید به ترکیب آن بخش از پرتفویی که در پایان روز ۴ آبان ۱۴۰۱ داشته دست بزند. اما می‌تواند سهم‌های جدید را بدون اینکه مشکلی برای بیمه سهم پیش بیاید، معامله کند.
  • در این طرح اهمیتی ندارد که سهام سرمایه‌گذار از پول خودش باشد یا اعتبار کارگزاری. بنابراین چیزی که اهمیت دارد ارزش تا ۱۰۰ میلیون تومان است. 
  •  اگر یک سال بعد، ارزش سهام سرمایه‌گذار به جای ۲۰ درصد، ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، طبیعتا این اوراق دیگر ارزش استفاده ندارد، چون او سود بیشتری کرده است.
  • سرمایه‌گذار اوراق اختیار را در این مدت نمی‌تواند به دیگران منتقل کند؛ فقط خود او می‌تواند در صورت تمایل در تاریخ سررسید از آن استفاده کند.
1 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.