مدیران صندوق

معاملات الگوریتمی چگونه به مدیران صندوق ها کمک می کند؟

مدیر، رکن اجرایی صندوق‌‌ و متخصص در بازار سرمایه است؛ می‌توان گفت مدیر صندوق باید این توانمندی را داشته باشد که تصمیمات مهمی مانند خرید‌‌و‌‌فروش را در زمان مناسب و با روشی مناسب، اتخاذ کند و در راستای درآمدزایی برای مدیریت صندوق، سودآوری برای دارندگان واحد سرمایه‌گذاری صندوق و تامین منافع سازمانی و مشتریان بکوشد. در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که معاملات الگوریتمی چگونه به مدیران صندوق ها کمک می کند؟

معاملات الگوریتمی چگونه به مدیران صندوق ها کمک می کند؟

پیش‌تر اشاره شد که انتخاب و خرید‌و‌فروش دارایی در چارچوب امیدنامه صندوق، بر عهده‌ مدیر صندوق است؛ در واقع سیاست‌گذاری صندوق و تصمیم‌گیری در خصوص اینکه چه زمانی اوراق بهادار یا سهام و دیگر اجزای پرتفوی خریداری، فروخته یا نگهداری شوند تا سوددهی صندوق در بیشترین حالت ممکن باشد بر عهده مدیر صندوق است.

الگوریتم‌های انتخاب سهام می‌توانند در تصمیم‌گیری در مورد زمان خرید‌و‌فروش و انتخاب دارایی به کمک مدیر صندوق بیایند و الگوریتم‌های اجرای معاملات، ابزار مناسبی را در اختیار مدیر صندوق جهت اجرای سفارش قرار می‌دهند.

از آنجایی که رصد تمامی بازار کار مشکل و زمان‌بری است، الگوریتم‌های انتخاب سهام می‌توانند در این مورد به مدیر صندوق کمک کنند. شرکت تحلیلگر امید به مشتریان خود نتایج الگوریتم‌های انتخاب سهام را ارائه می‌دهد تا با کمک آن بتوانند ارزیابی بهتری از بازار داشته باشند. 

استراتژی این الگوریتم‌ها بر اساس تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و بررسی جریان ورود نقدینگی به سهام جهت ارائه هات لیست مناسب برای بازه‌های بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت طراحی شده است. 

مزایای استفاده از الگوریتم اجرای سفارشات

مدیر صندوق می‌تواند برای سفارشات خود از الگوریتم‌های اجرای سفارشات استفاده کند و از مزایای زیر بهره ببرد:

  • بسیاری از الگوریتم‌های اجرای سفارشات تاثیر سفارش بر بازار را خنثی می‌کنند، بنابراین می‌توانند سفارشات را با کمترین میزان تاثیر بر روی قیمت، اجرا کنند. الگوریتم‌هایی مانند تریدر زمانی، دارکوب زمانی، تریدر و … از جمله الگوریتم‌هایی هستند که با تقسیم سفارش در طول زمان، اثر سفارش بر روی بازار به حداقل می‌رسانند.
  • مزیت دیگر امکان تنوع بخشیدن به پرتفوی از طریق سهولت در معامله است. مدیر صندوقی که از روش‌های سنتی در اجرای سفارش خود استفاده می‌کند جهت خرید‌و‌فروش و مدیریت سهام خود، با چالش‌های بیشتری رو به رو است و کنترل کمتری روی ریسک پرتفوی خود دارد. با استفاده از ربات‌های معامله‌گر خرید‌و‌فروش برای مدیر صندوق آسان‌تر می‌شود و می‌تواند منابع خود را به تعداد دارایی متنوع‌تری تخصیص دهد.
  • انتخاب کارگزار صندوق، معمولا بر عهده مدیر صندوق است. ممکن است به دلایلی همچون دریافت اعتبار و ارتباطات و… مدیر صندوق تمایل داشته باشد به طور همزمان با چند کارگزاری همکاری کند؛ این امر سبب می‌شود همزمان با چند کد آنلاین یا معامله‌گر در ارتباط باشد. برای رفع این چالش، شرکت تحلیلگر امید، امکان معامله سهام در چند کارگزاری متفاوت را، در یک پنل معاملاتی فراهم کرده است. با استفاده از این سامانه امکان معامله تمام سهم‌های صندوق که در کارگزاری‌های مختلف قرار دارند، در یک سامانه واحد معاملاتی وجود دارد که در نوع خود قابلیتی منحصر به فرد است.
  • هرچقدر تعداد افرادی که در اجرای سفارش نقش دارند، کمتر باشد، افشا اطلاعات کمتر صورت می‌گیرد؛ در نتیجه زمانی که به عنوان یک مدیر صندوق، از الگوریتم‌های اجرای سفارش استفاده کنید، نیاز به تماس با معامله‌گر و‌‌‌… را ندارید و افشا اطلاعات نهانی معاملات به حداقل می‌رسد.
  • الگوریتم‌های اجرای معامله محدودیت زمانی ندارند و مدیر صندوق می‌تواند در هر زمانی که تمایل دارد، سفارش خود را ثبت کند و نیازی به ثبت سفارش حین بازار ندارد؛ در نتیجه با استفاده از ربات‌های معامله‌گر، در صورت لزوم به حضور در جلسه کاری ‌و… در زمان بازار، دغدغه‌ای بابت اجرای سفارشات ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بخشی از مزایا استفاده از الگوریتم اشاره شد؛ در نتیجه به عنوان یک مدیر صندوق، با استفاده صحیح از معاملات الگوریتمی که ترکیبی از دنیا مالی، ریاضی و برنامه‌نویسی است، می‌توانید نتیجه بهتری برای صندوق تحت مدیریت‌تان رقم بزنید.‌

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.