پایتون در معاملات

پایتون زبان برنامه نویسی پرکابرد در معاملات الگوریتمی

اگر می‌خواهید فرهنگ یک کشور خاصی را بررسی کنید، باید زبان آن کشور را یاد بگیرید؛ این موضوع در خصوص معاملات الگوریتمی نیز صدق می‌کند. اما کدام زبان برنامه‌نویسی برای این نوع معامله مناسب است؟ علاوه‌بر‌این شما نمی‌توانید همه زبان‌ها را به‌صورت هم‌زمان بیاموزید؛ بنابراین به ناچار باید با یک عامل مثل هزینه، عملکرد، انعطاف‌پذیری، ماژولار و دیگر پارامترهای مختلف، استراتژی معاملاتی را شروع کنید. تعدادی زبان برنامه‌نویسی وجود دارد که یک معامله‌گر می‌تواند از بین آن‌ها انتخاب کند:

  • C++
  • C#
  • جاوا
  • R
  • پایتون

در بین آن‌ها پایتون، در جوامع مدیریت دارایی و بانک‌های سرمایه‌گذاری در دنیا مقبولیت بیشتری کسب کرده است و زبان برنامه‌نویسی سطح بالایی است و برای توسعه سریع طراحی شده است. این زبان دارای کتابخانه‌های گسترده برای هر وظیفه محاسباتی است.

در این مقاله به بررسی دقیق زبان برنامه‌نویسی پایتون و کاربرد آن در معاملات الگوریتمی می‌پردازیم.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

این زبان، یک زبان برنامه‌نویسی است که اغلب برای طراحی وب‌سایت‌ها و نرم افزارها، خودکار‌سازی وظایف و انجام تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی دارای کاربردهای متعدد است؛ به این معنی که می‌تواند برای طراحی انواع برنامه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این ویژگی، آن را به یکی از پیشرفته‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی امروزی تبدیل کرده‌است. گزارشی که توسط شرکت RedMonk منتشر شد، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱، پایتون دومین زبان برنامه‌نویسی محبوب در میان توسعه‌دهندگان است.

پایتون برای چه مواردی استفاده می شود؟

تجزیه و تحلیل داده ها و یادگیری ماشین

امروزه، پایتون به یک عنصر اصلی در علم داده تبدیل شده است؛ تحلیل‌گران داده و دیگر متخصصان، از این زبان برای انجام محاسبات آماری پیچیده، تصویرسازی داده‌ها، ساخت الگوریتم‌های یادگیری ماشین، تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها و اجرا وظایف مرتبط با داده استفاده می‌کنند.

این زبان، می‌تواند طیف وسیعی از تصویرسازی داده‌ها مانند نمودارهای خطی و میله‌ای، نمودارهای دایره‌ای و نمودارهای سه‌بعدی را بسازد. پایتون همچنین کتابخانه گسترده‌ای دارد که به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشینی را سریع‌تر و کارآمدتر بنویسند.

توسعه وب

پایتون اغلب برای توسعه بک اند وب‌سایت استفاده می‌شود. نقش آن در توسعه وب می‌تواند شامل ارسال داده‌ها به و از سرورها، پردازش داده‌ها و برقراری ارتباط با پایگاه‌های داده، مسیریابی URL و تضمین امنیت باشد.

خودکارسازی یا اسکریپت نویسی

اگر متوجه شده‌اید که یک کار تکراری را بارها انجام می‌دهید، می‌توانید آن را با خودکارسازی توسط پایتون، کارآمدتر اجرا کنید. به نوشتن کدی که برای ساخت این فرآیندهای خودکار استفاده می‌شود، اسکریپت‌نویسی می‌گویند. در دنیای کدنویسی، خودکارسازی می‌تواند برای بررسی خطاها در چندین فایل، تبدیل فایل‌ها، اجرای ریاضی و حذف موارد تکراری در داده‌ها استفاده شود.

پایتون حتی می‌تواند توسط مبتدیان برای خودکارسازی کارهای ساده در رایانه استفاده شود؛ مانند تغییر نام فایل‌ها، یافتن و دانلود محتوای آنلاین یا ارسال ایمیل یا متن در فواصل زمانی دلخواه.

تست نرم افزار و نمونه‌سازی

در توسعه نرم‌افزار، این زبان می‌تواند در کارهایی مانند کنترل ساخت، ردیابی باگ و تست کمک کند و توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانند تست محصولات یا ویژگی‌های جدید را به‌طور خودکار انجام دهند. برخی از ابزارهای پایتون که برای تست نرم افزار استفاده می‌شوند عبارتند از Green و Requestium.

پایتون در معاملات الگوریتمی

مزایا و معایب پایتون در معاملات الگوریتمی

مزیت‌های آن در معاملات الگوریتمی عبارت است از:

  • قابلیت بالای محاسباتی هم‌زمان داده‌های عظیم از طریق پایتون، این امکان را می‌‎دهد که سبد سرمایه‌گذاری خود را بزرگتر کنید.
  • این زبان به دلیل رویکرد برنامه‌نویسی کاربردی، نوشتن و ارزیابی ساختارهای معاملات الگوریتمی را آسان‌تر می‌کند. کد پایتون را می‌توان به راحتی به الگوریتم‌های پویا برای معامله تعمیم داد.
  • از این زبان می‌توان جهت توسعه برخی از ابزارهای معاملاتی استفاده کرد، در حالی که استفاده از C یا C++ می‌تواند دردسرساز و وقت‌گیر باشد.
  • معامله با استفاده از پایتون یک انتخاب ایده‌آل برای افرادی است که می‌خواهند با ابزارهای معاملات الگوریتمی پیشگام شوند.
  • برای افرادی که به‌تازگی وارد معاملات الگوریتمی می‌شوند، کد پایتون خوانا و در دسترس است.
  • نصب ماژول‌های جدید به این زبان و گسترش آن در معاملات ساده‌ است.
  • هنگام استفاده از پایتون برای معاملات، به دلیل دسترسی به کتابخانه‌های گسترده پایتون، به خطوط کد کمتری نیاز است.
  • پایتون، کدنویسی را در معاملات آسان‌تر می‌کند. معامله‌گران الگوریتمی می‌توانند مراحل مختلفی را که ممکن است به زبان‌های دیگر مانند C یا C++ نیاز داشته باشند، نادیده بگیرند.
  • هزینه کلی حفظ سیستم معاملاتی را کاهش می‌‎دهد.
  • با طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌های علمی در پایتون، معامله‌گران الگوریتمی می‌توانند هر نوع تجزیه‌و‌تحلیل داده را با سرعت انجام دهند.

درست مانند سکه که دو روی دارد، استفاده از آن برای معاملات دارای معایبی است.

در پایتون هر متغیر به عنوان یک شی در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین هر متغیر، اطلاعات غیرضروری مانند اندازه و مقدار را ذخیره می‌کند که در صورتی که مدیریت حافظه به‌طور موثر انجام نشود می‌تواند منجر به نشت حافظه و تنگناهای عملکرد شود.

با این حال، برای کسی که در زمینه برنامه‌نویسی شروع به کار می‌کند، مزایا استفاده از پایتون برای معاملات بیشتر از معایب آن است؛ این امر پایتون را به بهترین زبان برنامه‌نویسی معاملات الگوریتمی تبدیل کرده است.

معاملات الگوریتمی با پایتون

تفاوت این زبان با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی در قدرتمندی و ساده بودن آن است. زبان پایتون بسیار راحت است و پشتیبانی مناسبی از داده‌های بورسی را فراهم می‌کند؛ در نتیجه این زبان، به‌عنوان یک زبان قدرتمند در بازار مالی استفاده می‌شود.

یکی از اساسی‌ترین کاربردهای این زبان، بکارگیری در معاملات الگوریتمی است. با هدف سرعت بخشیدن در دریافت و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها در بازار سرمایه از الگوریتم‌های معاملاتی استفاده می‌شود؛ بنابراین، معاملات الگوریتمی با پایتون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همان‌طور که در مقالات قبلی اشاره کرده‌ایم، معاملات الگوریتمی دارای مزایا زیادی هستند که یکی از آن‌ها اجرای سریع و هوشمندانه معاملات به دلیل استفاده از پایگاه‌داده است، به‌طوری‌که فقط با چند کلیک، خریدو‌فروش سهام انجام می‌شود؛ بنابراین این معاملات توسط زبان برنامه‌نویسی پایتون قابل اجرا خواهد بود.

برای رسیدن به سود و نتیجه مناسب در بورس باید از قوانینی که در معامله الگوریتمی با پایتون وجود دارد پیروی کرد که شامل: 

  • توانایی تحلیل بازار به‌شیوه‌ای که داده‌های لازم در سریع‌ترین زمان ممکن و با دقت بالا به‌دست آید.
  • پس از تجزیه‌و‌تحلیل بازار و یافتن سیگنال‌های مناسب می‌بایست از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده کرد.
  • سیستم معاملاتی می‌تواند به داده‌های درستی در خصوص میزان دارایی‌های قبل و بعد از انجام معاملات برسد.
  • آخرین اصل، مدیریت ریسک است؛ سیستم معاملاتی باید بتواند میزان ریسک معاملات را محاسبه کند.

سخن پایانی

معاملات الگوریتمی با پایتون توانست، روند انجام معاملات سنتی را به سمت معاملات الگوریتمی تغییر دهد. تحلیل حجم زیاد اطلاعات به‌صورت سنتی بسیار دشوار است؛ بنابراین این زبان به معامله‌گران کمک می‌کند تا بتوانند حجم بسیار زیادی از داده‌ها را دریافت، تجزیه‌و‌تحلیل و در نهایت به نتایج مطلوب دست یابند.

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.