الگوریتمی برای پیش بینی بازار

الگوریتمی برای پیش بینی بازار سرمایه

اوج و نهایت موفقیت در بازار سرمایه، پیش‌بینی صحیح بازار و کسب حداکثر سود در آن است؛ بنابراین بسیار مهم است که بتوانیم بازار را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کنیم. چه ابزاری در این مسیر می‌تواند به ما کمک کند؟ در این مقاله به معرفی الگوریتم پیش بینی بازار خواهیم پرداخت.

الگوریتم پیش بینی بازار سرمایه

آیا الان زمان مناسبی برای ورود به بازار سرمایه و خرید سهم می‌باشد یا خیر؟ در این مقاله به معرفی ابزاری می‌پردازیم که می‌تواند به ما در پیش‌بینی کوتاه‌مدت بازار کمک کند؛ در واقع، نشان می‌دهد که در هفته‌های آینده احتمالا چه صنایعی عملکرد بهتری خواهند داشت و کلیت بازار چگونه خواهد بود.

ما در این الگوریتم سه شرط را در کنار هم قرار می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که به کمک این سه شرط، بازار را پیش‌بینی کنیم.

طبق این شروط ما بررسی می‌کنیم که هر خریدار و فروشنده، چقدر سهام خریداری و به فروش می‌رساند و سپس این دو را مقایسه خواهیم کرد؛ الگوریتم بر این موضوع تمرکز دارد که اگر خریداران قوی در بازار وجود دارند پس احتمالا بازار در روزهای آینده قرار است مثبت باشد. اگر فروشندگان قوی در بازار وجود دارد، پس احتمالا بازار در روزهای آینده متعادل یا منفی خواهد بود.

در تصویر زیر کدهایی را مشاهده می‌کنید که تعدادی فرمول و دستورهای برنامه‌نویسی می‌باشند؛ لازم به حفظ کردن آن‌ها نیست و کافی است این کدها را کپی کنید و در قسمتی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، قرار دهید. با این کار خروجی دریافت خواهید کرد که می‌تواند پیش‌بینی کند که در بازار چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

در ادامه به معرفی مراحل قرار دادن کد در سایت tsetmc می‌پردازیم:

  • در مرحله اول وارد قسمت دیده بان سایت tsetmc می‌شویم.
  •  تنظیمات را مانند شکل زیر تنظیم کنیم.
  •  تنظیمات قالب شخصی را به شکل زیر پر کنیم.
  • الگوریتم را در قسمت فیلتر نوشته و ثبت کنیم.
  • نهایتا خروجی دریافت خواهیم کرد.

در تصویر زیر خروجی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ برای سهام گروه خودرویی و سیگنال آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

برای مثال سهم خوساز، سیگنال فروش دارد؛ به این معنی که خریداران قوی‌تر از فروشندگان هستند. در روزهای آینده احتمالا سهم مثبت است. همچنین سهم خودرو، سیگنال خرید دارد؛ به این معنا که فروشندگان قوی‌تر از خریداران هستند. در روزهای آينده احتمالا سهم متعادل و متعادل منفی است.

ما تعداد سیگنال‌های خرید و فروش را می‌شماریم. به عنوان مثال در سهام گروه خودرویی تعداد سهامی که سیگنال خرید دارند ۱۵ سهم و تعداد سهامی که سیگنال فروش دارند ۱۵ سهم است. این اعداد نشان می‌دهند که سهام گروه خودرویی در روزهای آينده احتمالا متعادل یا متعادل منفی است. زیرا سیگنال خرید و فروش با یکدیگر برابر هستند.

در دو ستون روبروی شرکت ایران خودرو، سیگنال فروش می‌دهد و هر نفر میانگین ۲۱ میلیون تومان سهم فروخته‌اند و نشان می‌دهد که اگر سیگنال فروش است، هر نفر میانگین چند میلیون تومان فروخته است. نسبت خریدار و فروشنده ۱.۲۴ یعنی فروشنده‌ها ۱.۲۴ برابر خریداران هستند و فروشندگان قوی‌تر هستند؛ در واقع بیانگر این است که سهام ایران خودرو معاملات قوی نداشتند و بیشتر معاملات فروش بوده است.

از طرفی دیگر لیدرها را بررسی می‌کنیم که ۵ سهم پرمعامله‌ این گروه هستند مانند سایپا و ایران خودرو. با بررسی آن‌ها متوجه می‌شویم  که لیدرهای گروه خودرو هم سیگنال فروش دارند؛ بیانگر این است که در یک یا دو هفته آینده خیلی مثبت نیست یا متعادل منفی است.

در تصویر بالا سهام گروه برقی را بررسی کرده‌ایم؛ تعداد نمادهایی که سیگنال خرید دارند هشت عدد و تعداد نمادهایی که سیگنال فروش دارند دو عدد است. اگر با گروه خودرویی مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که احتمالا گروه برقی در آینده وضعیت بهتری نسبت به گروه خودرویی دارد و احتمالا در یک یا دو هفته آینده مثبت است و ریسک سرمایه گذاری ما را کمتر می‌کند که بتوانیم در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که همه در حال سرمایه‌گذاری هستند. این نکته را در نظر داشته باشید که طبیعتا هر سهمی که می‌خواهیم بخریم باید آن را مورد تحلیل بنیادی و تکنیکال قرار دهیم و دقیق آن را بررسی کنیم. این الگوریتم تنها کلیت بازار را پیش‌بینی می‌کند.

1 سال پیش

2 دیدگاه

    1. true==function(){

      var x = (ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI/(ct).Sell_I_Volume*(ct).Sell_CountI

      if(x>1)
      {
      (cfield0)=Math.round((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI/(ct).Sell_I_Volume*(ct).Sell_CountI*100)/100;
      (cfield1)=Math.round((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI*(pl)/10000000);
      (cfield2)=’buy’;
      }

      if(x<1)
      {
      (cfield0)=Math.round((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI/(ct).Buy_I_Volume*(ct).Buy_CountI*100)/100;
      (cfield1)=Math.round((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI*(pl)/10000000);
      (cfield2)='sell';
      }

      if((cfield0)>0){return true;}else{return false;}}()

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.