استراتژی شوماخر

استراتژی معاملاتی شوماخر

برای موفقیت در اجرای معاملات، داشتن استراتژی و تعهد به آن یک امر ضروری است. افراد با توجه به روحیات و درجه ریسک‌پذیری‌شان می‌توانند استراتژی مختص به خود داشته باشند. استراتژی شوماخر یکی از استراتژی‌هایی است که با هدف جلوگیری از ضررهای بیشتر در بازارهای مالی طراحی شده است.

امید موسوی مدیر‌عامل شرکت تحلیلگر امید، بـه شرح این استراتژی پرداخته است.

استراتژی شوماخر

طبق دانسته‌های روانشناسان، افراد بیشتر از آن که از بردن لذت ببرند از باختن متنفر هستند. به‌عبارت دیگر، انسان‌ها بــه‌صورت ذاتی از شکست بیزارند و بـه هـر قیمتی حتی ضررهای بیشـتر، حاضر بـه قبـول شکست نیستند و ادعا می‌کنند کـه فکر آن‌ها درست بوده و ایـن ضرر ناشی از عوامل دیگر اسـت.

ایـن اتفاق در بازارهای مالی هـم بـه دفعات رخ می‌دهد، به‌طوری که تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد سرمایه‌گذاران در سال‌های ابتدایی فعالیت خود دچار چنین اشتباهاتی می‌شوند که گاهی ضربه‌های سنگینی را به آن‌ها وارد می‌کند.

اکثر افراد هنگامی که در یک سهم سود می‌کنند به‌سرعت معامله را می‌بندند و اجازه رشد آن را نمی‌دهند. بالعکس زمانی که در ضرر هستند به سهام اجازه رشد می‌دهند و حتی میانگین کم می‌کنند؛ چون ذهن آن‌ها از ضرر متنفر است. 

روش کم کردن میانگین به این معنی اسـت کـه معامله‌گر سهمی را خریده و بـا افـت قیمـت مواجـه شده است و در قیمت‌های پایین‌تر نیـز همان سهم را خریداری ‌می‌کند تا میانگین خرید را کم کند و در صورت افزایش قیمت، زودتر از ضرر خارج شود. 

استراتژی شوماخر، بر‌خلاف رفتار بالا را پیشنهاد می‌کند. به این صورت که اگر سهمی را خریدید و روی آن سود کردید، دوباره تعداد بیشتری از آن سهم را بخرید. 

به‌عنوان مثال اگر ده درصد سود کردید، دو برابر از آن بخرید و اگر ده درصد ضرر کردید، آن را بفروشید؛ اما به پای سهمی که در حال سودآوری است، بمانید.

استراتژی شوماخر، نه تنها به کسب سود بیشتر در بازارهای مالی کمک می‌کند بلکه در با‌کیفیت بودن و پایداری آن نیز موثر خواهد بود.

استراتژی شوماخر

کاربرد استراتژی شوماخر

فرض کنید پرتفویی دارید که طی یک ماه، تعدادی از سهم‌های آن منفی است و تعدادی دیگر مثبت. با در نظر گرفتن این فرض در موقعیت‌های زیر می‌توانید از استراتژی شوماخر برای سودآوری بیشتر و پایدارتر پرتفوی خود، استفاده کنید.

موقعیت اول

اگر نیاز به نقدینگی پیدا کنید و مجبور به فروش تعدادی از سهم‌های خود شوید، کدام سهم را انتخاب می‌کنید؟ به طور معمول اکثر سرمایه‌گذاران، سهمی که در سود است را می‌فروشند.

بر‌اساس استراتژی شوماخر، سهم مثبت را نباید بفروشید؛ زیرا انتخاب درستی بوده است. 

در‌ مقابل سهم ضررده انتخاب غلط بوده است؛ زیرا در حال آسیب زدن به پرتفوی شماست؛ پس اگر نیاز به پول داشتید، بر‌خلاف عملکرد بقیه رفتار کنید و سهم‌هایی که ثابت یا ضررده هستند را بفروشید.

موقعیت دوم

اگر پول به دستتان رسیده باشد و قصد خرید داشته باشید، چه می‌کنید؟ معمولا افراد، از روش کم کردن میانگین استفاده می‌کنند. 

بر مبنای استراتژی شوماخر نباید روی سهمی که منفی و اشتباه است و حرکت نمی‌کند، ریسک کنید. بالعکس باید به میزان سهمی که مثبت است، اضافه کنید.

موقعیت سوم

زمانی که بازار وارد اصلاح کوتاه‌مدت می‌شود، بسیاری از سرمایه‌گذاران عموما ، سهمی که در سود است را می‌فروشند.

طبق استراتژی شوماخر، در این موقعیت تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران، سهم‌های مثبت را می‌فروشند. در حالی که در اصلاح بازار باید سهم‌های منفی که در اصلاح هستند یا در برگشت بازار آرام‌تر حرکت می‌کنند را بفروشند و به مثبت‌ها اضافه کنند.

موقعیت چهارم

نقطه حیاتی چهارم، اصلاح زمانی است. یک ماه از پرتفوی گذشته، شرایط بازار خوب است، پول نیاز نداریم و بازار منفی نیست؛ اما یک سری از سهم‌ها حرکت نمی‌کنند. در اصلاح زمانی، معامله‌گران سهم‌های مثبت را می‌فروشند.

اما بر پایه استراتژی شوماخر، نباید این سهم‌ها را بفروشند؛ باید ترمز بگیرند و سهمی که به آن‌ها ضرر می‌زند را بفروشند و به سهم‌های سودده اضافه کنند.

سخن پایانی

در موقعیت‌های ذکر شده بهترین راهکار این است که برخلاف جهت بازار شنا نکنیم و اگر انتظار افزایش قیمت یک سهم را داریم؛ اما به هر دلیلی ایـن اتفاق رخ نداد و قیمت افت کرد، در یک چارچوب مشخص حد ضرر زمانی و قیمتی مشخص کنیم و اگر بـه آن حد ضرر رسید، از آن سهم خارج شویم. 

همچنین اگر سهمی خریدیم و قیمت آن رشد کرد، این یعنی مطابـق تحلیل و انتظار مـا بوده و حتما به حجم معاملات آن سهم اضافه می‌کنیم.

امید موسوی مدیر عامل شرکت تحلیلگر امید، در ویدیو زیر به بررسی دقیق تر این استراتژی می پردازد.

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.