لشکر

استراتژی لشکر در بورس

استراتژی لشکر برای افرادی که به‌دنبال آرامش و کسب سود هستند، بسیار کاربردی است. گاهی ما اهداف خود را از حضور در بازارهای مالی گم می‌کنیم یا معاملات زیادی را اجرا می‌کنیم که موجب افزایش استرس و هیجانات می‌شوند؛ اما با طراحی یک استراتژی که در بلند‌مدت سودآوری دارد، می‌توانیم سود بیشتری را با ریسک و هیجانات کمتر به‌دست بیاوریم. در این مقاله به معرفی یکی از پرکاربردترین این استراتژی‌ها یعنی استراتژی لشکر پرداخته شده است.

استراتژی چیست؟

استراتژی را می‌توان مجموعه‌ای از قوانین، رفتارها و کنش و واکنش‌ها دانست که برای رسیدن به یک هدف مشخص به‌کار گرفته می‌شود. در سرمایه‌گذاری، این اهداف می‌تواند کسب سود بیشتر، تحمل کمترین ریسک در سرمایه‌گذاری، بازگشت سریع‌تر سرمایه و ده‌ها هدف دیگر باشد که هر فرد با‌توجه به شرایط مالی و درجه ریسک‌پذیری خود، باید تنظیم کند.

اگر یک روش سرمایه‌گذاری به‌عنوان بهترین استراتژی، برای تمامی افراد مطرح شود، کاملا نادرست است؛ چرا‌که برای تمام افراد نمی‌توان نسخه واحد پیچید. قطعا جوانی که سودای پولداری و ثروتمند شدن در سر می‌پرواند با بازنشسته‌ای که به‌دنبال گذران بدون دغدغه زندگی است و تجربه‌های سرمایه‌گذاری را قبلا کسب کرده، کاملا متفاوت است. جوان به ریسک بیشتر فکر می‌کند در حالی که فرد مسن ممکن است از ریسک گریزان باشد.

مزایای پایبندی به استراتژی

برای موفقیت در بازار جذاب و در‌عین‌حال پر‌تلاطم بورس، داشتن استراتژی کمک می‌کند که خود را با شرایط مختلف بازار تطبیق دهید و از بروز واکنش‌های احساسی و لحظه‌ای خودداری کنید؛ زیرا شما نقشه‌ راهی را در دست دارید که همه این شرایط را در نظر گرفته است. 

البته استراتژی باید پویا باشد، به این معنی که ممکن است ابزارهای رسیدن به هدف تغییر کند. بنابراین، گاهی پایبند بودن به استراتژی، به امید اینکه دوباره شرایط مطابق استراتژی شما شود، ممکن است تصمیم درستی نباشد. به‌عنوان مثال، زمانی که در مسیر مسافرت به جاده‌‌ای برخورد کنید که به‌علت یک حادثه ناگهانی در حال تعمیر باشد و تابلوها مسیر جایگزین را پیشنهاد کنند، تصمیم شما چیست؟

منتظر می‌مانید تا جاده تعمیر شود تا حرکت کنید یا دور می‌زنید و مسیر خود را تغییر می‌دهید. در سرمایه‌گذاری نیز باید به خوبی بازارها و ابزارهای آن را بشناسید تا در شرایط مختلف، استراتژی خود را به‌روز کنید. البته تغییرات زیاد استراتژی نیز، به سردرگمی شما ختم می‌شود.

استراتژی

استراتژی لشکر چیست؟

اگر بازدهی دلاری شاخص کل ۲۰ سال گذشته را مشاهده کنیم؛ به‌طور متوسط سالی ۱۴ درصد بازدهی دلاری داریم. به‌عبارت‌دیگر، در مقایسه با خرید دلار اگر فقط در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنیم و از تمام سهم‌ها به نسبت تاثیرگذاری در شاخص خریداری کنیم، سالی ۲۴ درصد بیشتر از دلار سودآوری دارد. اگر فرض کنیم دلار با تورم رابطه مستقیم دارد؛ در این صورت ما از تورم نیز بیشتر سود می‌کنیم. 

همچنین، اگر سهم‌های با‌ارزشی را بیابیم و از آن‌ها به‌صورت ترکیبی خریداری کنیم؛ ممکن است بازدهی بیش از ۱۴ درصد داشته باشیم. در‌نتیجه، ما به‌دنبال حفظ ارزش دارایی‌مان در برابر تورم هستیم که می‌توانیم با انتخاب بین ۵ تا ۱۰ سهم و ایجاد یک لشکر با ارزش به هدف خود دست پیدا کنیم.

یکی از استراتژی‌های بازار منفی، استراتژی لشکر است. در این استراتژی، تمرکز بر تعداد سهام پرتفوی بهتر از متمرکز بودن بر ارزش آن است. در واقع، باید لشکری ساخت که پول‌ساز باشد.

 استراتژی لشکر یک استراتژی معاملاتی است که بر مبنای تحلیل بنیادی، سهمی انتخاب می­‌شود که در مجامع سالیانه سود نقدی تقسیم می‌­کند. به‌عنوان مثال، هر سهم وغدیر را یک سرباز (۱۰۰۰ تومان) در نظر می­‌گیریم؛ سربازی که در طول سال برای کسب درآمد ما تلاش می­‌کند. اگر شرکت در مجمع ۲۰۰ تومان سود تقسیم کند. در انتهای سال هر سرباز، ۲۰۰ تومان برای ما درآمد ایجاد کرده است.

 مهم‌ترین هدف استراتژی لشکر، تشکیل لشکری مجهز به نیروهای مختلفی مانند سربازان و سواره‌­نظام‌­ها است. در مرحله اول افزایش یا کاهش قیمت سربازها اهمیتی ندارد، زیرا تمرکز بر افزایش تعداد لشکریان است. به‌عنوان مثال، مهم نیست قیمت سهام فولاد چقدر است ما تمایل داریم تعداد سهام فولاد را در پرتفوی خود افزایش دهیم.

نقش تحلیل تکنیکال، جایی پررنگ می‌­شود که به‌منظور افزایش نیروها، سهام در قیمت بالا فروخته و در قیمت پایین‌­تر خریداری می‌­شود.

مزایای استراتژی لشکر

مزیت‌های این استراتژی عبارت است از:

  • امکان افزایش قیمت سربازها یا سهم‌ها 
  • مولد بودن
  • افزایش سود نسبت به سپرده بانکی
  • کمک به کنترل ریسک پرتفوی

سخن پایانی

لزوم داشتن استراتژی و پایبند بودن به آن کاملا امری واضح و روشن است. برای انتخاب آن تحقیق کنید، روحیات و شرایط مالی خود را بررسی و بهترین آن را، انتخاب کنید.

همچنین، با‌توجه به مزایا و سودآوری این استراتژی، پیشنهاد می‌کنیم در بازار منفی، همیشه بخشی از سبد سهام خود را به استراتژی لشکر اختصاص دهید. 

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.