الگوریتم‌های معاملاتی در دنیا

معاملات الگوریتمی در دنیا

ایده ساخت نرم‌افزارهای کامپیوتری جهت اجرای استراتژی‌های معاملاتی، امروزه به یک رویکرد معاملاتی ایده‌آل تبدیل شده‌ است و معاملات الگوریتمی بر بازارهای مالی تسلط پیدا کرده‌اند. 

 امروزه به دلیل سودآوری معاملات الگوریتمی، کشورها در تلاش هستند تا حجم بیشتری از معاملات خود را توسط الگوریتم‌ها اجرا کنند. اما با توجه به پارامترهای مختلف در بازارهای مالی جهان، حجم معاملاتی که توسط الگوریتم‌ها اجرا می‌شوند، متفاوت است.

در ادامه به بررسی روند رشد معاملات الگوریتمی در کشورهای مختلف می‌پردازیم.

چند درصد از معاملات توسط الگوریتم ها اجرا می شود؟

امروزه تعداد شرکت‌های خدمات مالی که با استفاده از هوش مصنوعی و ماشین‌ها معاملات را انجام می‌دهند، در جهان رو به افزایش است.  این روند منجر به آغاز و گسترش سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر داده در دهه گذشته و افزایش تقاضا برای معاملات با فرکانس بالا شد. 

سیستم‌های معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی، حجم عظیمی از داده‌ها را بسیار سریع‌تر از افراد تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند.  بنابراین هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها در زمینه خدمات مالی جهت رشد بازار و در طول دوره پیش‌بینی بازار، فرصت‌ساز هستند؛ زیرا نوآوری در بازار را ممکن می‌کنند.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد از حجم کل معاملات توسط الگوریتم‌ها اجرا می‌شوند. اما در اقتصادهای نوظهور مانند هند، حجم معاملات الگوریتمی حدود ۴۰ درصد است.

از ابتدای قرن حاضر استفاده از الگوریتم‌های معاملاتی در بازار سهام ایالات متحده در حال افزایش است به‌طوری که در ۵ تا ۱۰ سال گذشته، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد رشد داشته است. تا سال ۲۰۰۳، معاملات الگوریتمی تنها حدود ۱۵ درصد از حجم بازار را به خود اختصاص داده بودند اما بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، بیش از ۷۰ درصد از معاملات ایالات متحده توسط الگوریتم‌ها اجرا می‌شدند.

 شکل زیر روند رشد درصد حجم معاملات الگوریتمی در بازار آمریکا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد:

روند رشد درصد حجم معاملات الگوریتمی در بازار آمریکا

این داستان در اتحادیه اروپا و بریتانیا صدق نمی‌کند، زیرا در سال ۲۰۰۶ تنها یک سوم از کل معاملات سهام توسط الگوریتم‌های معاملاتی اجرا شدند. 

مطالعات نشان می‌‎دهد که در سال ۲۰۰۹ معاملات الگوریتمی در اروپا، ۶۰ تا ۷۳ درصد از کل حجم معاملات سهام را به خود اختصاص داده بود؛ اما این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۵۰ درصد کاهش یافت.

در ژاپن، معاملات الگوریتمی درصد زیادی از کل حجم بازار را تشکیل می‌دهند. سهم بازار توسط الگوریتم‌های معاملاتی در سال ۲۰۱۹ در یکی از رایج‌ترین سیستم‌های کارگزاری الکترونیکی در بازار بین بانکی، به حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد رسید.

پیش بینی رشد معاملات الگوریتمی

زمانی که معاملات الگوریتمی وارد بازار سرمایه شدند حتی خوشبینانه‌‌ترین فعالان بازار هم تصور نمی‌کردند که کمتر از سه دهه ی آینده، ۷۳ درصد از حجم معاملات بزرگترین و نقدشونده‌ترین بازارهای جهان (بازارهای مالی ایالات متحده آمریکا) توسط الگوریتم‌ها انجام شوند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بازار تجارت الگوریتمی جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۲۱۴۳ میلیون دلار ارزش گذاری شد. پیش‌بینی می‌شود این روند تا سال ۲۰۲۸ به ۳۱۴۹۴ میلیون دلار برسد و از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۱۸ نرخ رشد سالانه ۱۲.۷٪ را ثبت کند.

نگرانی در مورد معاملات الگوریتمی

نگرانی‌های مختلفی در خصوص حجم معاملات الگوریتمی و امکان استفاده از آن برای معاملات داخلی، وجود دارند. امروزه الگوریتم‌های معاملاتی به دلیل افزایش سقوط ناگهانی در بازارها، مقصر شناخته می‌شوند.

سقوط ناگهانی، یک فروش بسیار سریع در بازار مالی است که منجر به کاهش چشمگیر قیمت در کوتاه‌مدت می‌شود.

 اعتقاد بر این است که این وضعیت ناشی از واکنش الگوریتم‌های معاملاتی به نوسانات بازار است که با فروش خودکار اتفاق می‌افتد.

مثال اخیر از سقوط ناگهانی، ​​در ۷ اکتبر ۲۰۱۶ در دلار آمریکا است که در آن تولید ناخالص داخلی در ۲ دقیقه در برابر دلار آمریکا، ۶ درصد کاهش یافت. 

مثال دیگر سقوط ناگهانی ​​در ۶ می ۲۰۱۰ در Dow است. سقوط یک تریلیون دلاری بازار سهام ایالات متحده که در عرض چند دقیقه رخ داد و آن را به بزرگترین سقوط Dow در چند دهه اخیر تبدیل کرد. 

سخن پایانی

شاید پیاده‌سازی معاملات الگوریتمی فرایندی پرهزینه به‌نظر بیاید که نیازمند زیرساخت‌های متعددی است؛ اما استفاده از این روش علاوه‌‌بر این‌که نیاز به نیروی انسانی را کاهش می‌دهد، بازدهی معاملات را به‌طور قابل‌توجهی بیشتر می‌کند و سود به‌دست آمده برای سرمایه‌گذاران را نیز افزایش می‌دهد. 

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.