تفاوت برندگان و بازندگان در سرمایه گذاری چیست؟

تقریبا پنجاه سال است که مفهوم سرمایه گذاری در دنیا به صورت حرفه ای در حال رصد و بررسی است و مقالات زیادی در این زمینه چاپ شده است که نشان می دهد افراد کمی در بازار وجود دارند که بهتر از شاخص و متوسط بازار عمل می کنند حتی اگر امسال عملکرد یک گروه بهتر از شاخص باشد، ممکن است در سال آینده بدتر از شاخص عمل کند و بازنده باشد.

در این مقاله قصد داریم تفاوت برندگان و بازندگان در سرمایه گذاری را با نگاهی به کلاس های دارایی در ۲۰ سال گذشته مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت برندگان و بازندگان در سرمایه گذاری 

همانطور که اشاره کرده ایم، تنها ۱۰ درصد افراد با توجه به تجربه و دانش بالایی که دارند، همیشه عملکردشان از شاخص های بازار بالاتر است. 

افرادی هستند که در بازارهای سرمایه گذاری، سود زیادی کسب می کنند اما به این معنی نیست که آن ها یک سهم و یا یک ملک مناسب و خوب پیدا کرده اند، در واقع آن ها در زمان و بازار درستی ورود کرده اند. بنابراین، به جای اینکه در یک بازار به دنبال ابزار مناسب بگردند، آن را رصد می کنند و تصمیم می گیرند که در کدام بازار ورود کنند.

به طور خلاصه، تفاوت برندگان و بازندگان در این نیست که یک ملک یا یک سهم خوب پیدا کردند؛ در واقع اول باید کلاس دارایی پربازده را شناسایی کنند و در آن به دنبال ابزار مناسب بگردند و پس از انتخاب کلاس دارایی مناسب، در زمان درست در آن وارد شوند.

شناسایی کلاس دارایی پربازده

برنده بودن در بازارهای سرمایه گذاری برای همه مهم است. اما برای برنده شدن سعی کنید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • دیتا در تصمیم گیری شما مهم است و حقیقت را برایتان آشکار می کند. 
  • نزدیک ترین دیتا با اطلاعات را نباید در تصمیم گیری خود لحاظ کنید. ممکن است شما را به اشتباه بیندازد.

 بهترین کار این است که اطلاعات و داده های حداقل ده سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم و سپس تصمیم گیری کنیم. 

 در جدول زیر بازدهی بازارهای مختلف در ۲۰ ساله گذشته نشان داده شده است: 

جدول بازدهی بازارهای مختلف در دوره های پنج ساله
  • از سال ۸۰ تا ۸۵ بازار دلار، بدترین بازار بوده است و بازار مسكن و طلا بهترین بازار برای سرمایه گذاری بوده است و سپس بازارهای بورس، سپرده بانکی و خودرو قرار دارند.
  • از سال ۸۵ تا ۹۰ بازار طلا بهترین بازار بوده است و سپس بورس و مسکن و دلار قرار دارد.
  • از سال ۹۰ تا ۹۵ دلار و بورس بهترین و مسکن بدترین بازار بوده است.
  • از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ بورس بهترین و سپس به ترتیب طلا، دلار، مسکن و خودرو قرار دارد.

با توجه به رشد ۲۰ ساله بازارهای سرمایه گذاری، بورس، طلا و مسکن به ترتیب بهترین بازار های سرمایه گذاری بوده اند.

با توجه به این اطلاعات به عنوان مثال، اگر در سال ۸۰، یک میلیون تومان در مسکن سرمایه گذاری می کردیم، امسال ۹۶ میلیون تومان شده بود و اگر در بازار دلار وارد می شدیم دارایی ما در حال حاضر ۳۵ میلیون و در بازار طلا ۱۹۰ میلیون در سپرده بانکی ۳۸ میلیون و در بورس ۳۸۲ میلیون و در نهایت در خودرو ۲۸ میلیون تومان بود.

نتیجه

با مشاهده این دیتا در می یابیم که بازار دلار دو بار بازنده بوده است و یک بار برنده مشترک با بورس؛ بنابراین، سرمایه گذاری در آن منطقی نیست. همچنین، ابزارهای بهتری از دلار در بازار مالی وجود دارند. 

بازار طلا همواره بهتر از دلار عمل کرده است. علاوه بر این در طول بیست سال گذشته، بازار سهام در بین بازارهای مختلف جزو بدترین گزینه ها نبوده است و مناسب افرادی است که بیشتر از ۵ سال تحمل سرمایه گذاری دارند. اما بازار خودرو در بلندمدت نامناسب ترین بازار برای سرمایه گذاری بوده است.

سخن پایانی

سه بازاری که می توانیم داراییمان را در آن ها تقسیم کنیم، بازار بورس، طلا و مسکن است. در نتیجه، به جای اینکه دنبال ملک خوب بگردید، ابتدا کلاس دارایی مناسب را بیابید حتی اگر در آن ضعیف عمل کنید باز هم برنده هستید. زیرا، کلاس دارایی رشد می کند و در نهایت موجب کسب سود شما می شود.

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.