استراتژی معاملاتی تسلیم نشو

استراتژی معاملاتی تسلیم نشو

سوالی که ممکن است برای همه افراد فعال در بازار سرمایه پیش بیاید این است که چطور در بازار سرمایه و نوسانات آن تسلیم نشده و عجولانه تصمیم نگیریم؟ در این مقاله امید موسوی مدیرعامل تحلیلگر امید، با یک مثال به توضیح استراتژی معاملاتی تسلیم نشو می پردازد و به این سوال نیز پاسخ می دهد.

استراتژی معاملاتی تسلیم نشو

وارن بافت می گوید: پول از افراد عجول به صبورها منتقل می شود

  • از این جمله برداشتی ساده و مهمی می توان داشت که در بازار سرمایه نباید تسلیم شد و صبر همیشه تا جایی که باعث علت ضرر بیشتر نباشد، بهترین راه کسب سود است.

جدول زیر روند افزایش ثروت وارن بافت به نسبت سن او را نشان می دهد:

روند افزایش ثروت وارن بافت به نسبت سن او

همان طور که در نمودار مشاهده می کنید از سال ۵۰ به بعد روند افزایش ثروت بافت بسیار چشمگیر بوده، این نمودار این نکته را در خود دارد که باید به سرمایه گذاری دید بلند مدت داشت و در کوتاه مدت به دنبال سود با کیفیت نباشیم.

انواع صبر در سرمایه گذاری

صبر در خرید

زمانی که سهم مناسبی را پیدا کردیم، صبر کنیم و در قیمت مناسب خرید کنیم. 

در این شرایط ممکن است ترس بالا رفتن قیمت و از دست دادن سهم را داشته باشیم؛ باید صبر کرد و قیمتی که با تحلیل درست بنیادی و تکنیکال در استراتژی معاملاتی خود به آن رسیده ایم، سهم را بخریم. ممکن است سهم به آن قیمت نرسد اما عجله نکنید و استراتژی معاملاتی خود پایبند باشید؛ در این شرایط می توانید سراغ سهم های دیگر بروید.

صبر در فروش

وقتی سهم را خریده ایم، صبر کنیم و اجازه دهیم سودمان رشد کند یا با کوچکترین سود تصور نکنیم که ممکن است این سود را هم از دست بدهیم و سریع اقدام به فروش سهم کنیم.

صبر در سرمایه گذاری

معمولا زمانی که فرد زمان کافی برای تحلیل و خرید و فروش به موقع ندارد، پرتفوی خود را به سبدگردان ها یا صندوق های سرمایه گذاری می سپارد و به آن‌ها اعتماد کرده و سرمایه خود را در اختیارشان قرار میدهند؛ اما اگر با کوچکترین نوسانات، استرس از دست رفتن سرمایه و ضرر بیشتر را داشته باشد و قصد خروج از بازار را کند تا اصل پول خود را از دست ندهد، در اشتباه است. فرد در این شرایط باید صبر کند تا حداقل یک دوره یا سیکل تورمی بگذرد تا عملکرد پرتفوی مشخص شود. 

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده در بالا می توان این نتیجه رسید که صبر و پایند بودن به استراتژی معاملاتی خود در بازار سرمایه، باعث می شود تعداد کمی سهم خوب اما با ارزش انتخاب کنیم. به عنوان مثال، همانطور که میدانید راز ۲ میلیون سال ماندگاری کروکودیل ها صبر است. آن ها برای شکار خود برنامه ریزی دارند و تمام حرکات شکار خود را زیر نظر می گیرند. شاید کم شکار کنند اما همیشه یک شکار با کیفیت دارند.

در سرمایه گذاری هم باید صبر داشت:

صبوری در سرمایه گذاری، یعنی درک زمان در کنار فرمول ها، نمودارها، محاسبات و در کل به معنی داشتن استراتژی معاملاتی است. صبر روی سهامی که تحلیل درستی از آن دارید و متغیرهای تاثیرگذار روی تحلیل شما هم تغییری نکرده، روش درست سرمایه گذاری است. صبر در سرمایه گذاری ناشی از تحلیل درست شما از بازار است.

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.