مفهوم ارزش بازار

مفهوم ارزش بازار و اهمیت آن

ارزش بازار (Market Capitalization)، یکی از مهم‌ترین مفاهیم بازار مالی است که با درک آن می‌توانید شرکت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و نسبت به ارزش سهام مورد‌نظر خود، آگاه شوید.

اگر قصد دارید در بازار بورس فعالیت داشته باشید بهتر است با این مفهوم آشنا شوید.

ارزش بازار چیست؟

از‌آنجا‌که این مفهوم نشان‌دهنده ارزش یک شرکت است؛ از طریق ضرب کردن تعداد سهام یک شرکت فعال در بورس در قیمت فعلی سهام به دست می‌آید. 

سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران، از محاسبه ارزش بازار برای اندازه‌گیری میزان بزرگی و ارزشمندی یک شرکت استفاده می‌کنند. 

ارزش بازار طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

ار‌زش باز‌ار= قیمت پایانی سهم * تعداد سهام شرکت

نحوه بررسی ارزش بازار

در مرحله اول، باید به سایت بورس اوراق بهادار به نشانی tsetms.com مراجعه کنید. ارزش بازار بورس، در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است.

بررسی ارزش بازار

همچنین اگر قصد این را داشته باشید که ارزش هر سهامی را به‌صورت جداگانه بررسی کنید، باید در قسمت ذره‌بین نام نماد مورد‌نظر خود را وارد و سپس جست‌و‌جو کنید. با وارد شدن به صفحه اصلی هر نماد، بخش‌های مختلفی در مقابل شما قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن، ارزش بازار است.

ارزش بازار ایران خودرو

انواع ارزش بازار

انواع آن را می‌توان به شش گروه تقسیم‌ کرد که شامل:

مگا (Mega Cap)

ارزش در شرکت‌های مگا، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است. این بازارها محبوبیت زیادی دارند، زیرا ارزش زیاد به معنای کسب سود کم اما پایدار است.

بزرگ (Large Cap)

شرکت هایی که با ارزش بزرگ در نظر گرفته می‌شوند، دارای سرمایه بین ۱۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار هستند. سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها یک انتخاب مناسب است؛ زیرا آن‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند که امنیت و پایداری را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند.

متوسط (Mid Cap)

اگر سرمایه یک شرکت، بین ۲ تا ۱۰ میلیارد دلار باشد، ارزش آن متوسط است. این گروه از شرکت‌ها دارای نوسانات بیشتری هستند؛ بنابراین توصیه می‌شود پیش از خرید، تاریخچه مالی آن‌ها را بررسی کنید.

کوچک (Small Cap)

ارزش شرکت‌های کوچک بین ۳۰۰ تا ۲ میلیارد دلار است. بخش زیادی از این شرکت‌ها، نسبتا نوپا هستند و ممکن است پتانسیل رشد امیدوارکننده‌ای در آینده داشته باشند.

میکرو ( Micro Cap)

منظور از ارزش میکرو، شرکت‌هایی است که دارای سرمایه بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار هستند. آن‌ها از نظر میزان ریسک و سود تفاوتی با بازارهای کوچک ندارند.

نانو( Nano Cap)

شرکت‌های دارای ارزش نانو، یکی از ریسک‌پذیرترین شرکت‌ها محسوب می‌شوند؛ چرا که سرمایه کمتر ۵۰ میلیون دلار دارند.

اهمیت ارزش بازار

برخی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، ممکن است قیمت سهام بالاتر را به عنوان معیاری برای ثبات یک شرکت یا قیمت پایین‌تر را به عنوان سرمایه‌گذاری در دسترس در یک معامله، در نظر بگیرند؛ در حالی که قیمت سهام به‌تنهایی نشان‌دهنده ارزش واقعی یک شرکت نیست و باید قبل از سرمایه‌گذاری، پارامتر ارزش بازار نیز در نظر گرفته شود.

با شناخت و دنبال کردن این مفهوم برای شرکت‌های مختلف، می‌توان اثرگذاری هر شرکت بر شاخص کل بورس را درک کرد. 

به‌این ترتیب، سرمایه‌گذار متوجه خواهد شد که کدام نماد بورسی بر شاخص بازار تاثیرگذاری بیشتری دارد. در‌نتیجه، در زمان‌هایی که شاخص کل مثبت است، سرمایه‌گذار به سمت شرکت‌هایی که ‌ارزش بازار بالایی دارند، تمایل نشان می‌دهد. در مقابل اگر شاخص کل تقریبا ثابت ولی شاخص هم‌وزن صعودی باشد، او به خرید سهام شرکت‌های کوچک می‌پردازد.

تغییرات در ارزش بازار

دو عامل اصلی که می‌توانند ارزش یک شرکت را تغییر دهند، عبارت‌اند از:

  • تغییرات در ارزش بازار عمدتا به تغییرات قیمت سهام، نسبت داده می‌شود. 
  • تغییرات در تعداد سهام موجود، زمانی رخ می‌دهد که شرکت اقدامات خاصی را انجام دهد مانند: انتشار سهام اضافی از طریق عرضه ثانویه، اعمال اختیارات سهام کارکنان (ESO)، انتشار/بازخرید سایر ابزارهای مالی، یا بازخرید سهام خود تحت برنامه بازخرید سهام.

تفاوت بین ارزش بازار و ارزش شرکت چیست؟

تفاوت اصلی در این است که ارزش بازار فقط ارزش حقوق صاحبان سهام شرکت را منعکس می‌کند؛ در حالی که ارزش شرکت منعکس کننده مقدار کل ارزش (از‌جمله بدهی) سرمایه‌گذاری شده در معاملات است.

به‌عبارت دیگر، اگر مجموع بدهی‌های شرکت را از مجموع دارایی‌های آن کم کنیم، مبلغ باقیمانده نشان‌دهنده مجموع ارزش شرکت خواهد بود. بسیاری از سرمایه‌گذاران از ارزش شرکت به‌عنوان برآوردی تقریبی از هزینه خرید شرکت و خصوصی کردن آن استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

به‌‌طور کلی درک این مفهوم برای تمام سرمایه‌گذاران، امری ضروری است. بررسی این مفهوم به شما کمک می‌کند تا سرمایه خود را در بازاری سودآور و پایدار سرمایه‌گذاری کنید و دورنمایی بلند‌مدت از وضعیت یک سهم داشته باشید.

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.