استراتژی پول هوشمند

۶ شرط مهم برای اجرای استراتژی معاملاتی پول هوشمند

داشتن برنامه و تعهد به آن برای رسیدن به اهداف، بسیار ضروری است. در واقع، بدون برنامه و استراتژی امکان رسیدن به موفقیت بسیار کم خواهد بود. در بازارهای مالی نیز سرمایه‌گذاران باید جهت متضرر نشدن و کسب سود، از استراتژی و برنامه مشخصی پیروی کنند. یکی از استراتژی‌های بازار مالی، استراتژی پول هوشمند است که رد پای پول را در بازار سرمایه دنبال می‌کند و مسیر همیشگی را دور می‌زند. امید موسوی مدیر‌عامل شرکت تحلیلگر امید، بـه شرح این استراتژی پرداخته است.

استراتژی پول هوشمند چیست؟

در این استراتژی قبل از دنبال کردن تحلیل تکنیکال و فاندامنتال یا اخبار، تابلو معاملات را رصد می‌کنیم و در‌می‌یابیم که کدام سهم‌ها با بهترین قیمت معامله می‌شوند و روندی صعودی دارند یا به‌عبارتی پول هوشمند به آن‌ها وارد می‌شود؛ این سهام‌ها را به‌صورت هات‌لیست قرار می‌دهیم و سپس به تحلیل و ارزیابی آن‌ها می‌پردازیم.

تحلیل صورت‌های مالی و رصد اخبار ۷۰۰ شرکت به‌صورت هم‌زمان، امری دشوار است. استراتژی پول هوشمند، سطح تحلیل را با ایجاد هات‌لیست کاهش می‌دهد و موجب بهبود قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری می‌شود. 

۶ شرط مهم برای اجرای استراتژی پول هوشمند

۶ شرط مهم در استراتژی پول هوشمند وجود دارد. اگر تمام شرایط به‌صورت هم‌زمان رخ دهد، سهم یا شرکت مورد نظر را در هات‌لیست خود قرار می‌دهیم. در ادامه به توضیح هر‌یک از این شرایط خواهیم پرداخت.

پر حجم باشد

منظور از این شرط، پر‌حجم بودن معاملات سهم است. در تعریف کمی به این معناست که حجم معاملات امروز بیشتر از دو برابر میانگین حجم معاملات ۲۰ روز گذشته باشد.

نماد آن به‌صورت زیر است:

(tvol)>2*VolumeOf20Days()&&

روند کوتاه مدت خنثی

در این شرط، به‌دنبال سهم‌هایی هستیم که در چند روز گذشته خنثی بوده است و در روند شروع هستند. در واقع، قیمت دیروز آن‌ها نسبت به قیمت پریروز 1.5 درصد بالاتر باشند.

نماد آن عبارت است از:

((py) – [ih][2].PClosing)/(py)*100 < 1.5 &&

شروع روند صعودی

اگر سهم در شروع روند صعودی باشد، قاعدتا نباید در موقعیت منفی معامله شود؛ بنابراین، شرط می‌گذاریم که قیمت معامله در حال حاضر بالای ۲ درصد مثبت باشد.

نماد این شرط عبارت است از:

(plp)>2 &&

ورود پول هوشمند

وجود خریداران قوی، یکی از شروط استراتژی پول هوشمند است و به این معنا است که به‌طور متوسط هر خریدار ۲۰ میلیون تومان خرید کرده باشد.

نماد شرط خریدار قوی شامل:

Math.round((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI*(pl)/10000000)>20 &&

امکان خرید باشد

امکان خرید باید وجود داشته باشد. به‌عبارتی، صف خرید وجود نداشته باشد یا سهم کمتر از مثبت پنج درصد معامله شود.

نماد آن عبارت است از:

(plp)<5

استراتژی نهایی

همان طور که در شکل زیر مشخص است، نماد‌های ذکر شده را در قسمت فیلترهای سایت tsetmc جای‌گذاری کردیم.

سیگنال‌گیری

با وارد کردن این شرایط، خروجی ۱ اسفند به‌دست می‌آید؛ شما می‌توانید سهم‌های خروجی را در کنار حد سود وزیان‌شان، در شکل زیر مشاهده کنید.

استراتژی نهایی

 از بررسی این داده‌ها می‌توان نتیجه گرفت که: 

سود کلی، ۷۹۰۰ هزارتومان برای ۶۰ میلیون سرمایه‌گذاری معادل ۱۳٪ در ۴۰ روز است؛ در حالی که سود سپرده بلندمدت بانک، ۱۱۱۸ هزارتومان برای ۶۰ میلیون سرمایه‌گذاری است.

 در‌نتیجه، سود شما معادل تقریبا ۷ برابر سود بانکی است. خیلی لذت‌بخش است که هفت برابر سپرده بانکی سود کنید، اما همیشه شدنی نیست. سود کردن دلیل بر درست بودن استراتژی نیست؛ در واقع، کل بازار در ۴۰ روز گذشته سود داشته است و با بررسی آمار‌ها، درمی‌یابیم که شاخص کل نیز ۱۳٪ رشد داشته است.

بنابراین، در چه موقعیتی استراتژی ما به درستی پیاده‌سازی می‌شود؟

  • استراتژی‌مان را با شاخص کل مقایسه کنیم (باید به‌دنبال کسب سودی باشیم که بیشتر از شاخص کل باشد).
  • به‌مرور زمان، شروط مطرح شده را بهبود دهیم و شرایط جدیدی به آن‌ها اضافه کنیم.

نحوه راه اندازی استراتژی پول هوشمند در سایت tsetmc

ورود به قسمت دیده‌بان سایت شركت مديريت فناوري بورس تهران

ورود به دیده‌بان

تنظیمات را مانند تصویر زیر تغییر دهید.

تنظیمات

نمادهای ذکر شده را مانند تصویر زیر در قسمت فیلتر نوشته و ثبت کنید.

ثبت نمادهای ذکرشده

خروجی خود را دریافت و تحلیل کنید.

دریافت خروجی

سخن پایانی

با بررسی یک سهم و نشانه‌های خروج پول هوشمند، شما می‌توانید بر اساس اصول معاملاتی خود، در زمان مناسب اقدام به فروش سهم کنید.

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.