مشاور سرمایه گذاری مناسب

روش های تشخیص یک مشاور سرمایه گذاری حرفه ای

زمانی که قصد داریم سرمایه گذاری را در بازار شروع کنیم همیشه باید از خودمان بپرسیم که با توجه به شرایط پرهیجان بازار آیا نیاز به مشاور حرفه ای داریم یا می توانیم به صورت غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس را شروع کنیم؟

برای پاسخ به این سوال می توان از استراتژی دکتر خوب استفاده کرد. این استراتژی بیانگر این است که همانطور که مراجعه به پزشک متخصص و باتجربه جهت حفظ سلامتی لازم است در سرمایه گذاری نیز داشتن مشاور امری ضروری است.

اما یک مشاور خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال، با یک مثال پزشکی شروع می کنیم.

مراجعه به پزشک لازم است؟

زمانی که ما بیمار هستیم برای درمان باید به پزشک مراجعه کنیم؛ حتی گاهی ممکن است جهت پیشگیری از مشکلات در آینده به صورت دوره ای مورد معاینه قرار بگیریم.

معمولا دکتر خوب با کمترین دارو و عوارض جانبی، بیمار را درمان می کند که ممکن است تجویز قرص یا سرم باشد یا لازم به جراحی باشد. گاهی ممکن است رژیم غذایی یا ورزش خاصی را تجویز کند یا خوردن غذاهای مشخصی را منع کند؛ بنابراین روش های مختلفی وجود دارد، اما هدف حال خوب با حداقل عوارض است.

جهت سرمایه گذاری نیز ابزارها و روش های متنوعی وجود دارد؛ ممکن است پول خود را با توجه به شرایط در بانک سرمایه گذاری کنید یا در بورس یا در صندوق های طلا و یا ترکیبی از این موارد. در بورس گزینه ها می تواند متنوع تر باشد. به عنوان مثال، در یک شرایط ممکن است سهام رشدی مناسب باشد، گاهی نیز سهام ارزشی یا سهامی که پروژه های توسعه ای و بنیاد قوی دارند. 

بنابراین میزان دردها و راه حل ها زیاد است و ترکیبی از راه حل های مختلف برای دردهای مختلف مناسب است.

دکتر نیز قبل از نسخه، پاسخ آزمایشات را می بیند، از چندین ابزار استفاده می کند تا در نهایت بتواند نسخه ویژه بیمار را تجویز کند.

چالش

به علت وجود هزاران دارو در داروخانه، ما نمی توانیم بدون دانستن علم پزشکی و تنها به صورت تصادفی دارویی را مصرف کنیم؛ زیرا انتخاب ما می تواند عوارض زیادی حتی مرگ را به دنبال داشته باشد. بنابراین، ما به علت داروها و دردهای زیاد سردرگم می شویم و نیاز به فرد متخصصی داریم که از بین داروها، دارو مناسب یا ترکیبی از داروها را برای ما انتخاب کند.

ممکن است بیماری جدیدی مانند کرونا ظاهر شود که پزشکان باید تحقیقات زیادی کنند و نتایج آزمایشات را مشاهده کنند تا بتوانند به تولید واکسن برسند.

ما با وجود مشغله هایی که داریم نمی توانیم به صورت همزمان ویژگی تمام دارو ها را بشناسیم یا ورزش هایی که برای مفاصل یا ماهیچه مناسب هستند را بدانیم یا تخصصی در جراحی نداریم. از سوی دیگر امید به زندگی در طول این سال ها افزایش یافته است که بخش بزرگی از آن به دلیل بهداشت است. به عبارتی پزشکان به مردم ثابت کرده اند که مفید هستند. در واقع، ما پی بردیم که مراجعه به پزشک لازم و حیاتی است. اما کدام پزشک مناسب تر است؟

ویژگی های یک دکتر خوب

هدف در بازار سرمایه سود بیشتر با ریسک کمتر است مانند حال بهتر با عوارض کمتر در حوزه پزشکی. به عنوان مثال، اگر یک دکتر با تجویز مسکن ها و قرص های قند خون به دنبال درمان سریع ما است، احتمالا دکتر خوبی نیست؛ زیرا، عوارض این داروها را نادیده گرفته است. شاید درد ما برای کوتاه مدت آرام کند اما موجب کوتاه کردن عمر ما و ایجاد عوارض بیشتر می شود. در بورس نیز مشاورانی که در تلاش برای کسب بازدهی بالا با ریسک بیشتر هستند همین مصداق را دارند. 

چند عامل مهم برای تشخیص دکتر خوب وجود دارد:

  • تعداد بیماران دکتر

ممکن است عامل تعداد بیماران دکتر برای ما اهمیت داشته باشد. زیرا نشانه مقبولیت دکتر در میان مردم است و همچنین مشتری زیاد، تجربه بالاتری برای او به همراه دارد. 

  • تاییدیه های رسمی

یقینا این موضوع که دکتر رسمی باشد یا نه، مهر نظام پزشکی داشته باشد، تخصص لازم را دارد یا به طور کلی جامعه علمی او را تایید می کند، برای ما اهمیت زیادی دارد. 

با تحلیل این عوامل می توانیم گام های مهمی در جهت انتخاب دکتر خوب برداریم. 

مشاوران سرمایه گذاری مناسب

استراتژی معاملاتی دکتر خوب

آیا ما به یک مشاور سرمایه گذاری نیاز داریم؟ مشاور سرمایه گذاری مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

هدف از سرمایه گذاری کسب سود بیشتر همراه با حداقل ریسک است. در سرمایه گذاری مهمترین عامل ریسک است نه سود؛ بنابراین، مهمترین عاملی که یک مشاور سرمایه گذاری خوب باید داشته باشد، توجه به ریسک های معقول در انتخاب سرمایه گذاری است.

معیار بتا جهت سنجش ریسک

ریسک یک عامل انتخابی است که می توان با معیار بتا آن را اندازه گیری کرد. ما باید دنبال مشاوری باشیم که در شرایط عادی بازار، بتا کمتر از یک داشته باشد و در شرایط بازار منفی، بتا او بسیار کمتر از یک باشد.

بنابراین، اولین پارامتر یک مشاور خوب این است که بتواند این معیار را متناسب با شرایط بازار و مشتری خود به درستی انتخاب کند، که آن را می توان در عملکرد معاملاتی او یافت.

معیار بازدهی برای عملکرد

دومین عامل، بازدهی است. طبیعتا اگر یک مشاور بتواند به طور متوسط، ماهیانه ۱ درصد بیشتر از بازار بازدهی داشته باشد، می توان نتیجه گرفت که این شناسایی سود، تصادفی نیست و بر اساس مهارت و دانش و تجربه او است. 

سابقه بیشترین ضرر

عامل سوم، سابقه بیشترین ضرری است که مشاور شناسایی کرده است. به عنوان مثال، مشتری در بهترین شرایط بازار پرتفوی خود را در اختیار مشاور قرار داده و در بدترین شرایط بازار سرمایه خود را خارج کرده است. در این شرایط، عملکرد مشاور به چه صورت بوده است؟ برای مثال دکتر، می توان گفت که تعداد مرگ و میر جراحی های او چقدر بوده است؟ عدد منطقی شناسایی ضرر در بدترین شرایط بازار و در سطح ریسک متوسط، ۳۵ درصد است. اگر مشاوری ۶۰ درصد ضرر شناسایی کرده است، شک کنید چرا که این عدد بسیار بیشتر از حالت معمول است.

مجوزهای رسمی

مجوز رسمی سبدگردانی از سازمان بورس شرط ضروری است. داشتن مجوز این اطمینان را می دهد که عملکرد او تحت نظارت است، شماره مجوز و حداقل مهارت و دانش را دارد.

دارایی تحت مدیریت

تعداد و حجم مشتری می تواند نشان دهنده تجربه بالا مشاور باشد. یک مشاور خوب می بایست تعداد مشتری و حجم دارایی تحت مدیریت زیادی داشته باشد. می توان گفت که دارایی تحت مدیریت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی در یک سبد، تقریبا مناسب است.

اعداد بالا حجم دارایی تحت مدیریت، احتمالا اخلاق حرفه ای، پشتیبانی بهتر، مهارت حرفه ای مدیریت و نهایتا عملکرد بالای معاملاتی مشاور سرمایه گذاری را نشان می دهد.

به عبارت دیگر، وقتی مشاور معامله می کند باید آلفا مثبت داشته باشد و در شناسایی نقاط ورود و خروج مناسب توانا باشد.

 اگر عوامل گفته شده در کنار هم گذاشته شود، انتخاب یک مشاور سرمایه گذاری مناسب، راحت تر خواهد بود.

تاثیر یک مشاور خوب در افزایش عمر سرمایه گذاری 

با توجه به مطالب بالا، به جای تحمل ریسک و استرس و از دست دادن پولی که برای آن زحمات زیادی کشیده ایم توصیه می شود تا متخصص نشده اید، تمام سرمایه خود را به صورت مستقیم، سرمایه گذاری نکنید و با پیدا کردن یک مشاور سرمایه گذاری خوب، عمر سرمایه گذاری خود را افزایش دهید.

سخن پایانی

در این استراتژی معاملاتی، می بایست مشاوری را انتخاب کنیم که ویژگی های یک مشاور حرفه ای را داشته باشد و علاوه بر تلاش برای کسب بازدهی بالاتر، در راستای ریسک کمتر نیز گام بردارد. 

در ویدیو زیر امید موسوی مدیرعامل شرکت تحلیلگر امید، به توضیح دقیق تر این استراتژی می پردازد.

2 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.